14/12/2024

Začíná být naprosto očividné, že z hlediska automobilismu se budou v příštích letech dít velké věci. Nejde přitom jen o již známý zákaz vozidel se spalovacím motorem a masivní nástup elektromobilů. Chystají se totiž i značné změny v rámci samotného provozu a jeho regulace.

Připravte se na novinky

Je totiž pravdou, že pokud je něco opravdovým problémem, je to nehodovost na českých, respektive evropských silnicích. Ta sice oproti stavu před desítkami let významně klesla, avšak ze současných úrovní už se jí vůbec klesat nechce, což by však bylo záhodno.

Chystají se proto opatření jak pro mladší, tak starší řidiče, kteří jsou těmi nejrizikovějšími faktory na silnicích. Ovšem pozor, klidně se vám může stát, že budete muset zpět do autoškoly, jelikož přijde poměrně nečekaná novinka.

Drtivá většina řidičů má dnes řidičské oprávněné pro vozidla skupiny B. Do ní spadají běžná osobní auta včetně dodávek nebo třeba menších traktorů. Klíčový je v tomto případě hmotnostní limit stanovený na 3,5 tuny. Málokdo si dodnes uvědomoval, že je to dosti velkorysé nastavení. Přinejmenším proto, že jakékoliv osobní vozidlo, na které ukážete, se do něj vejde.

Právě tady ale přijde zásadní změna. Úředníci v Evropě nabyli přesvědčení, že je rozdíl řídit auto vážící třeba 1500 kg nebo naopak 3000 kg. Je jasné, že s tím druhým můžete nadělat podstatně větší paseku. A tak už se pracuje na přenastavení řidičských oprávnění v rámci skupiny B.

Nově by mělo platit, že současné “béčkové” řidičáky budou platit pouze pro vozy do 1,8 tuny. Ta těžší do 3,5 tuny už bude možné řídit pouze po získání oprávnění B+. A k tomu bude třeba znovu navštívit autoškolu a splnit potřebné testy.

Mohou to být nepatrné rozdíly

Je otázkou, zda je to rozumné řešení. Každý poučený laik totiž ví, že nová auta jsou těžší a těžší, přičemž tento trend ještě zesílil po nástupu elektromobility. Elektrická vozidla váží více než jejich ekvivalenty se spalovacím motorem.

Stačí se podívat na výmluvný příklad v podobě nového BMW 5. Pokud si ho pořídíte s benzinovým motorem, potom bude vážit přesně 1800 kg, tudíž byste se teoreticky vešli ještě do kategorie B. Pakliže ale sáhnete po identickém voze s elektrickým motorem, náhle jste na hmotnosti 2205 kg. A v takovém případě už si budete muset shánět nový řidičák.

Čtěte také: Od 1. března 2024 vám zabaví auto za překročení rychlosti. Pokuta platí na těchto úsecích. Už vám ho nikdy nevrátí

Celá záležitost se nejeví příliš promyšleně, jakkoliv pravděpodobně reaguje na to, že dnes jsou v oblibě velká SUV, která často měří i přes pět metrů a váží hodně přes dvě tuny. Oproti obyčejným autům se jeví jako giganti a úředníci zjevně chtěli toto nějakým způsobem odlišit, včetně nutné zodpovědnosti. Zda ale šli tím správným směrem, to už je druhá věc.

Foto: Shutterstock

1 názor u článku “Češi budou muset zpátky do autoškoly. Nová auta už jsou nad jejich síly, neumí je řídit

  1. To je debilismus, že? nejvíce problematičtí jsou noví, mladí řidiči, proto to vylepšíme tím, že snížíme věk pro možnost získání řidičáku aby jezdili ještě mladší?? to jako vážně? další kapitolou je alkohol a drogy? takže zlegalizujeme marihuanu a dáme možnost chlastat protože je to problém za volantem? jedno vedle druhého dělají “odborníci”, kteří mají provize z autoškol, o ničem jiném to není. Tady nějaký hlupák napíše blud o nových autech, ale nezajímá ho, že někteří řidiči dělali ŘP v 60 letech i dříve a netuší co to jsou dnes za značky, co na nich dělat a školení ani přezkoušení žádná, cyklisté nemusí nic přesto jezdí po silnici a chodci?? škoda mluvit. Asi by se měl někdo zamyslet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *