09/05/2024

V poslední době jsme svědky průlomového rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který udělil švédskému výrobci elektroniky Electrolux rekordní pokutu ve výši 125 milionů korun. Proč? Electrolux byl přistižen, jak dlouhodobě manipuluje s maloobchodními cenami. Čímž omezoval cenovou soutěž mezi prodejci a nutně tak zvyšoval ceny pro konečné spotřebitele. Pojďme se podívat blíže, jak k tomuto jednání došlo a jaké má důsledky.

Jak k rekordní pokutě došlo

Electrolux nepříznivě zasáhl do kapes českých domácností tím, že stanovoval minimální prodejní ceny pro své produkty – lednice, pračky, vysavače značek Electrolux, AEG a Zanussi. To výrazně omezilo možnosti prodejců nabízet zboží za nižší ceny a připravilo spotřebitele o výhody cenové konkurence.

Místopředseda antimonopolního úřadu, Kamil Nejezchleb, upozornil, že Electrolux používal cenové srovnávače k monitorování cen u prodejců a zajištění dodržování jím stanovených maloobchodních cen. To vedlo k omezení volné cenové soutěže a znemožnění dalšího velkoobchodního prodeje jeho produktů.

Spolupráce vedla k odhalení

Přestože situace vypadala pro Electrolux nevýhodně, firma se rozhodla spolupracovat s úřadem,. To významně urychlilo řízení a odhalení dalších protisoutěžních praktik. Tato otevřenost vedla k narovnání a uznání nejvyšší sankce pro vertikální cenové dohody v historii. Zároveň předešla možným dlouholetým soudním sporům.

Foto: Shutterstock

Důsledky pro trh a spotřebitele

Tento případ není ojedinělý. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže již v minulosti potrestal jiné společnosti za podobné jednání. Například výrobce batohů a aktovek Topgal dostal pokutu 10,75 milionu korun. Velkoobchodní prodejce elektroniky Beko zase 13,7 milionu korun za nesoučinnost s úředníky.

Je důležité si uvědomit, že takové praktiky mají reálný negativní dopad na spotřebitele. Omezením cenové soutěže mezi prodejci dochází k zvyšování cenové hladiny, což poškozuje nejen spotřebitele, ale i celý trh.

Případ Electrolux posloužil jako varování pro ostatní společnosti, které by mohly uvažovat o podobných praktikách

Ukazuje důležitost transparentnosti a férového jednání na trhu, nejen pro zachování důvěry spotřebitelů, ale i pro zajištění zdravé konkurence mezi prodejci.

Je jasné, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bude i nadále pečlivě sledovat trh, aby zajistil, že se podobné situace nebudou opakovat, a chránil tak zájmy českých spotřebitelů.

Foto: Shutterstock, zdroj: UOHS, Podnikatel

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *