18/05/2024

V posledních měsících jsme byli svědky zásadního obratu v chování obchodních řetězců v České republice. Tento fenomén se objevil ve světle nedávných vládních rozhodnutí a změn v oblasti daně z přidané hodnoty (DPH). Obchodní řetězce, včetně těch největších jako Albert či Kaufland, původně signalizovaly snižování cen potravin v reakci na snížení DPH z 15% na 12%. Tento krok má nastat od ledna a vyvolávál významná očekávání jak u spotřebitelů, tak u vládních představitelů.

Konfrontace s ekonomickými výzvami

Přestože původní očekávání byla pozitivní, realita je bohužel jiná. Obchodní řetězce nyní čelí rostoucím nákladům, především kvůli vysokým cenám energií a růstu mzdových výdajů. Tyto faktory přispívají k rozhodnutí řetězců zvyšovat ceny potravin, navzdory sníženému DPH. To se stává zásadním bodem diskuse, jelikož zdražení potravin má přímý dopad na každodenní život občanů.

Sliby vs. skutečnost: Jak se řetězce vypořádávají s výzvami

Zástupci obchodních řetězců, včetně pana Prouzy, argumentují, že k zdražení dochází kvůli zvyšujícím se nákladům v potravinářském průmyslu. Přesto některé řetězce, jako Penny Market, využily snížení DPH pro marketingové účely už v předstihu. To ukazuje, že i přes širší ekonomické výzvy existují příležitosti k inovaci a přizpůsobení se měnícím podmínkám.

Foto: Freepik

Co nás teď čeká?

V současné době je jasné, že obchodní řetězce stojí před komplexními výzvami. Přestože původní sliby o snížení cen potravin v důsledku nižší DPH se nezdají být naplněny, je důležité sledovat, jak se situace bude vyvíjet v nadcházejících měsících. Spotřebitelé i vládní představitelé budou muset pečlivě vyhodnocovat každý další krok obchodních řetězců.

Foto: Freepik, zdroj: CeskyRozhlas, Podnikatel

6 názorů u článku “Obchodní řetězce v Česku nedodržely slovo. V roce 2024 chystají pro zákazníky další ránu

  1. No jo, Prouza, ty jeho vývody jsou jeden nesmysl, za druhým. Ale začíná tím být zábavný. Něco vypotí a za týden to už není pravda. Někdy to není pravda už hned, jak se vymáčkne.

  2. Rostoucí mzdové náklady🙂
    Pozor, aby za chvilku neměli zaměstnanci Kauflandů aj.obchodů více, než v Německu.

  3. Řetězce si tu dělají co chtějí, ale malý obchodník už na to nemá. Takže se prodejny zavírají a vesnice zůstávají bez zásobování. Když se pár důchodců domluví a zajedou na velký nákup do města, tak se hned strhne povyk jak šíleně utrácejí a že vůbec nemají malé důchody

  4. Aktualní ceník v polské Biedronce…1kg vepřové kotlety bez kosti 70Kč/kg, sýr Gouda 300g/30korun, máslo 200g/20 korun a červené brambor za 9kaček/kg. Nutelu jsem nehledal. O tom se nám může jen zdát…

  5. My jsme se dohodli se 4mi známými, že každý týden jeden z nás doveze všem nákup z Polska a Německa. Každý týden čerstvé potraviny a na každého vyjde jedna cesta za měsíc. Z Prahy je to do Bogatynie a Zittau hodina a půl. Při množství pro 5 rodin se to už sakra vyplatí. Pečivo si dopékáme ze zmražených polotovarů (jak to ostatně dělají i řetězce), takže do Českého obchodu se chodím akorát kochat, kolik jsme ušetřili. Dělejte to stejně a obchody budou muset reagovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *