02/03/2024

Společnost Lidl nedávno oznámila snížení cen více než tisíce produktů v reakci na snížení sazby daně z přidané hodnoty (DPH) ve vládním úsporném balíčku. Zdá se, že slevy jsou na první pohled výhodné pro spotřebitele, ale skutečnost může být trochu složitější.

Snížení DPH: Realita v číslech

Vláda České republiky schválila snížení DPH na vybrané potraviny o tři procentní body, čímž se sazba snížila na 12 %. Lidl reagoval nejen přímým přenosům této úspory na spotřebitele, ale u více než 1000 produktů snížil ceny o dalších 3 %, celkem tedy o 6 %.

Ceny v haléřích: Marketingový trik?

Lidl zaujímá pozornost zákazníků tím, že uvádí ceny potravin s přesností na haléře. Tento přístup má upozornit zákazníky na snížení cen. Marek Vranka z Univerzity Karlovy vysvětluje, že vzhledem k tomu, že tříprocentní snížení není výrazné, může detailní uvádění cen na haléře zákazníkům zlevnění lépe připomenout.

Reakce konkurence a trhu

Lidl není jediným řetězcem, který se rozhodl snížit ceny. Další obchodníci se snaží udržet konkurenční postavení na trhu, často přesahují snížení DPH a nabízí vyšší slevy. Tento trend však může vést k otázkám o udržitelnosti a dlouhodobém dopadu na maloobchodní sektor.

Foto: Shutterstock

Význam pro spotřebitele

Spotřebitelé vnímají tyto slevy jako přínos, zejména v době, kdy ekonomické tlaky zvyšují jejich citlivost na ceny. Snižování cen základních potravin, jako jsou pečivo, maso, nebo mléčné výrobky, má přímý dopad na domácí rozpočty.

Dvousečná zbraň?

Ani přes tyto slevy analytici, včetně Štěpána Hájka z XTB, neanticipují výrazné snížení cen potravin. Je také možné, že tato snížení cen budou pouze dočasná a že se trh nakonec stabilizuje.

Krok Lidlu ke zlevnění může být vnímán jako pozitivní pro spotřebitele, ale zůstávají otázky ohledně dlouhodobého dopadu na trh a spotřebitelské chování. Je důležité sledovat, jak se tyto změny projeví v nadcházejících měsících a jak budou spotřebitelé reagovat na tento marketingový tah.

Foto: Shutterstock, zdroj: Lidl, Kupi

Subscribe
Upozornit na

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x