Asi neexistuje v České republice oblíbenější nápoj než je pivo. Právě to je ostatně součástí kulturního dědictví této země a jedním z důvodů, proč sem ve velkém přijíždějí turisté. Ve značné oblibě však mají zlatavý mok také místní, kteří si považují toho, že se tu stále vyrábí nemalé množství různých pivních značek, a to i těch slavnějších, nejen těch, které produkují nejrůznější minipivovary.
Neslavný konec
Oproti jiným zemím, kde najdete tak dvě tři hlavní piva, je to zkrátka rozdíl. Tady si hospody a restaurace mohou vybírat, přičemž pivovary se obvykle předhánějí v tom, aby je získaly. Zřejmě nejoblíbenějším pivem je Plzeňský prazdroj, ovšem ten v poslední době cenově velmi rychle stoupá a na řadě míst už se tak jedno točené blíží hranici 100 Kč.
Štamgasti však mají své podniky, kde se točí i jiné značky piv. Je potom pro ně velkou ránou, když nějaké takové pivo znenadání skončí, jak se stalo nedávno. Tentokrát přitom došlo na skutečně legendární pivo od pivovaru Velkopopovický kozel. Ten se v posledních letech skutečně významně rozjel a je překvapením, že své portfolio redukuje.
Jak totiž oznámil, už nebude vyrábět velmi oblíbenou “dvanáctku”, známou také jako Mistrův ležák. Pokud byste si ho už jen nemohli koupit v obchodě, asi by se to dalo zvládnout. Jenže řada pivnic byla právě na toto pivo velmi úzce navázána a měla s ním spojenu svou tradici.
Tradice trvala dlouho
Takovým je například podnik Hostinec U Černého vola, kam lidé nechodili na Prazdroj nebo Staropramen, které jsou v Praze dominantní, ale mohli si tu dát právě Mistrův ležák. Kozlova dvanáctka tu doslova psala historii, což je jasně patrné i na výzdobě, kde jsou motivy s ní nepřehlédnutelné.
“Velkopopovická 12° se v naší hospodě čepuje od roku 1965. O jak silné a tradiční spojení jde, potvrzuje kromě jiného také nástěnná malba přímo nad výčepem,” uvedl podnik na svém webu k události, která ho poslala doslova do kolen. Pivovar jim totiž jednoho dne jednoduše oznámil, že jim další pivo už nedoveze, jelikož ho již nevyrábí. A to bez jakéhokoliv předchozího varování.
Čtěte také: Stát vyhodil 50 milionů korun do kanálu. Pohlreich slaví, vydělá ještě více peněz
Takto neslavně tedy skončila 60 let trvající tradice. Takto nehorázně zúčtovat s partnerským podnikem, to se opravdu jen tak nevidí. Bohužel to dokazuje, že pivovary dnes řídí mladá generace manažerů, kterým jsou nějaké tradice doslova ukradené. Řídí se pouze tabulkami v počítači a tam jim zkrátka vycházelo, že o Kozla jedenáctku je větší zájem. Právě na něj se tak chce pivovar do budoucna soustředit. Ta však mnoha pivařům nechutná, jelikož je příliš slabá. Raději tedy volili dvanáctku, jenže s ní je konec.
Foto: Shutterstock