Vytoužený či plánovaný rozvoj elektromobility byl pro mnohé politiky nejspíš určitou předzvěstí dnešního Green Dealu. Když se auta na elektřinu ujímala mezi prvními nadšenci, mohlo se zdát, že skutečný boom je prakticky za dveřmi.
Přichází vystřízlivění?
Aktuální statistiky hovoří velmi jasně a plyne z nich, že o elektromobilitu je mnohem menší zájem, než se obecně čekalo. Zatímco čistě elektrické firmy jako Tesla obrovským tempem inovují, především němečtí výrobci nějak přešlapují na místě. Vývoj jde u těchto výrobců dopředu tak pomalu, že je v oboru kolikrát dohání i značky, o kterých ještě nedávno nikdo neslyšel.
Ani po 15 letech vývoje na poli elektromobility se nedostavují pokroky, které německý průmysl očekával. Původní cíl, tedy nasadit do roku 2030 na německé silnice na 15 milionů elektrických aut, bylo nutno opakovaně revidovat, respektive snížit. Dle optimistů by šlo dosáhnout mety 10,5 milionu, střízlivé odhady však mluví spíše o 7.
Nadšení versus realita
Ostatně i některé weby zaměřené čistě na motorismus přinášely v posledních letech zajímavé poznatky. V evropských zemích se prodeji elektromobilů mělo velmi dařit. Při bližším průzkumu situace však vycházelo najevo, že se to týká jen států, kde je nákup velmi silně dotován.
Kontrast záměrů a reality se ukazuje i na souvisejících produktech, kterými jsou hlavně baterie. Čínský výrobce CATL plánoval právě v Německu postavit třetí obrovskou továrnu. Protože ale poptávka po elektroautech klesá, od záměru nakonec ustoupil. Podobně výroba největší německé automobilky Volkswagen reagovala na objem prodejů přechodem z 3směnného na 2směnný provoz.
Tradiční bašta spalování
Německé automobilky jsou tradičně závislé na spalovacích motorech. Místo jasného přijetí nové strategie to tak vypadá jen na velmi opatrnou adaptaci a snahu nepouštět původní kurz v zájmu případného návratu. Ředitelé vývoje Audi i dalších firem závazky k elektromobilitě stále opakují. Nemění to však nic na stálé aktualizaci spalovacích modelů a držení tradiční výroby.
Foto: Shutterstock
Hybridní modely
Mercedes se rozhodl využívat hybridní motory s čtyřválcem. Podobné kroky se konají i u dalších firem, což ukazuje na skutečnost, že elektromobilita není takovou prioritou. Na druhé straně třeba BMW vsadilo na čistou elektřinu. Průmyslové přešlapování nesvědčí žádné ze stran. Vývoj vázne, zákazníci reptají, zaměstnanců chtějí návrat k normálu.
Obecně tak chybí jasná ekonomická strategie, celé odvětví se tak v základu ochromuje. Pokud se výrobci rychle neadaptují, přijdou o podstatnou část trhu. Ačkoli papírově mají spalovací motory ustupovat, realita je zkrátka jinde. Němci však potřebují v této oblasti dohnat resty.
Foto: Shutterstock, zdroj: FinancialTimes, TheGuardian