24/11/2024

Něco takového se v každém případě dalo čekat. Velké obchodní řetězce totiž vadí nejen koncovým zákazníkům, ale také dodavatelům, a to zejména z řad zemědělské produkce. Ti jsou totiž často bráni na hůl. Musí své produkty prodávat za minimální peníze, aby potom sledovali, jak si k nim řetězce bez práce přihodí královskou marži.

Plnohodnotný nákup

A když už se nějaký ten zemědělec ozve, že by chtěl lepší podmínky, v žádném případě je nedostane, a je nahrazen nějakým jiným, klidně i ze zahraničí. Obchodní řetězce totiž působí globálně a zneužívají své velké kupní síly. A to navzdory tomu, že potom v televizi vidíte reklamní kampaně, ve kterých se hlásá důraz na místní produkci a podporu českých zemědělců.

Agrární komora České republiky ostatně pravidelně poukazuje na problematické postupy obchodních řetězců, ale bez valného výsledku. Mnozí zemědělci už toho tedy měli dost a začali rozjíždět vlastní obchody. Teď se přitom zdá, že by se mohly formovat do většího celku a časem třeba i vytvořit vlastní řetězec.

Velmi dobře má v tomto ohledu našlápnuto Farma Kublák, která otevřela už rovnou dva supermarkety, a pod označením Regio Potraviny. Jde o plnohodnotné obchody, kde nenakoupíte pouze pár místních výrobků, ale pořídíte tu kompletní nákup.

Když jsme začínali, tak jsme o zákaznících nevěděli mnoho. Do sortimentu jsme tak zařadili i běžné produkty, ale ty se nám postupně podařilo vytlačit na pouhá 4 % sortimentu,” uvedl v rozhovoru majitel obchodů Kamil Kublák. Lidé jednoduše průmyslově vyráběné výrobky nechtěli a sahali po těch regionálních, kterých je zde velké množství.

Má to svá specifika

V obchodech Regio Potraviny najdete na celou řadu specifik. Například zelenina se zde vůbec nemyje, ale je prodávána tak, jak se vytáhne z hlíny. Ovoce se potom sklízí až v momentě, kdy je zralé. To je velký rozdíl od nejrůznějších chemicky ošetřených potravin třeba v Lidlu, případně nezralých banánů tamtéž, které docházejí až na prodejně.

Na těchto obchodech se přitom ukazuje, jak skvělé produkty dokáží místní producenti vyprodukovat. A nestojí to ani žádné horentní částky. Je tu ale celá řada specifik, které z běžných supermarketů nebudete znát. “Dávejte pozor na dobu spotřeby. U mléčných výrobků bez konzervantů je to maximálně tři až pět dnů,” vysvětluje Kublák.

Čtěte také: České obchody prodávaly děsivý olej. Češi ho kupovali na kvanta. Nesmíte ho použít, jinak to schytáte

Na první pohled je vidět, že se tu hraje na kvalitu a nikoliv marketing. “Důležitá věc je obal. Tady budete věřit, že to udělal někdo doma, kdo má málo času,” upozornil majitel na jeden z aspektů, kdy obaly jsou často spartánské a najdete na nich obvykle jen to nejdůležitějí.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *