23/11/2024

V letošním roce se doslova roztrhl pytel s nejrůznějšími regulacemi a novými pravidly, která se musí splňovat. Hodně složité je to momentálně s auty, jejichž výrobci schytávají jednu direktivu z Evropské unie za druhou.

Tohle už není pěkné

Vozidla jsou již přeplněna nejrůznějšími povinnými asistenty, které v teorii sice pomáhají, ale v praxi jsou spíše otravné a dokonce mohou i škodit. Typicky jde o různé systémy hlídání rychlosti, jízdy v pruhu nebo samočinného brždění. Ty už nejednomu řidiči hodně zavařily.

Úředníci se přitom činí, takže se smiřte s tím, že různých povinných prvků ještě přibude. Od 7. července 2024 přitom pro nová vozidla platí opravdu vypečená povinnost. Nově totiž platí, že nově prodávaná auta musí být vybavena přípravou na instalaci takzvaného alkozámku.

Zatím jde pouze o přípravu, ale každý tuší, co bude následovat. A vzhledem k tomu, že je v autě třeba mít něco, co umožní pozdější instalaci, dá se předpokládat, že až začne platit povinnost mít tento alkozámek, bude se to vztahovat i na tato auta zpětně.

Ona příprava v zásadě není ničím jiným než zásuvkou, do které se následně zasune speciální zařízení, které odhalí přítomnost alkoholu v dechu. Pakliže budete mít pozitivní výsledek, řídící jednotka zablokuje nastartování motoru. Pochopitelně vše s cílem zajistit na silnicích větší bezpečnost.

Vaše auto nenastartuje

Do tohoto zařízení mají přitom lidé foukat, aby následně mohli nastartovat. V některých zemích už se něco takového objevilo v rámci testovacího provozu, kdy třeba v Nizozemsku si museli alkozámek na své náklady nainstalovat lidé, kteří byli přistiženi při jízdě pod vlivem.

Ukázalo se však, že celý systém je neefektivní, a tak byl v této zemi po pár letech zrušen. Povinný prvek totiž nedokázal vyhodnotit správně například ústní vodu a naopak nijak nezabránil případům, kdy do zařízení foukl spolujezdec a nakonec stejně řídil někdo pod vlivem.

Čtěte také: Češi budou muset zpátky do autoškoly. Nová auta už jsou nad jejich síly, neumí je řídit

Celý systém s napojením na řídící jednotku přitom není vůbec levný. Před pár lety se jeho náklady odhadovaly na 5000 euro, kdy dnes už bude při sériové výrobě pravděpodobně levnější. Přesto ovšem přispěje k dalšímu zdražení vozidel. Zkrátka a dobře, nejistou vyšší bezpečnost na silnicích si zaplatíme všichni. Pochopitelně nedobrovolně.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *