24/04/2024

Elektromobily představují pro mnoho českých občanů nedosažitelný cíl. Přece jen jsou jejich ceny opravdu vysoké a i nejlevnější elektromobil, dostupný na českém trhu, Dacia Spring stojí téměř půl milionu korun. Tyto automobily přitom budou ještě dražší, a to kvůli nedostatku lithia, které je nutné pro výrobu lithium-iontových baterií používaných v elektromobilech.

Nedostatek lithia

Lithium představuje nejlehčí kov a nejméně hustý pevný prvek. To znamená, že nabízí vysoký poměr výkonu oproti hmotnosti, což je pro baterie elektromobilů velmi důležité. S tím, jak stoupá elektrifikace v dopravě, stoupá také poptávka po lithiu. Do roku 2040 se odhaduje několikanásobný nárust poptávky a vytváření deficitu 1,8 megatun za rok. V současné době je nejvýznamnějším dodavatelem lithia Austrálie a dále pak Čína, Argentina a Chile.

Tesla uvažuje o vlastní těžbě

Problém navíc nepředstavuje jen nedostatečná těžba, ale také nedostatek lithiových rafinérií. Ředitel společnosti Tesla, Elon Musk uvedl, že se kvůli nedostatečnému množství zpracovatelů lithia, možná pustí do těžby a zpracování sama společnost Tesla, aby tak vyrovnala svoji rostoucí potřebu lithia pro výrobu baterií do jejích elektromobilů.

S tím, jak roste poptávka po lithiu, ale nezvyšuje se zároveň i jeho nabídka, se lithium stává vzácnějším materiálem. V posledních dvou letech tak jeho cena prudce roste – za poslední rok se zvýšila dokonce o více než 480 %.

Potřeba rostoucí elektromobility

Na druhé straně však stojí nutnost přecházet na automobily šetrnější k životnímu prostředí a zpřísňování podmínek Evropské unie v této oblasti. Ta si dává za cíl do roku 2035 úplně zakázat automobily, které nejsou poháněny elektřinou.

Tento cíl se může zdát ve srovnání s rostoucími ceny lithia nereálný, ale dění v posledních týdnech ukazuje, že se blízká na lepší časy. Ceny lithia totiž tento rok začaly prudce klesat a v březnu 2023 dosáhly poklesu téměř o 47 % oproti cenám v lednu minulého roku. Za tímto vývojem stojí především změna čínské politiky vůči elektromobilitě a rostoucí nabídka lithia na čínské straně.

Foto: Shutterstock, zdroj: Slate, AckoDrive, Twitter