24/06/2024

V dnešní době jsou technologie a mobilní aplikace nedílnou součástí našeho života. Aplikace od obchodníků nabízející slevy a výhody, se staly běžným způsobem, jak ušetřit peníze a získat různé benefity. Nicméně, za zdánlivě bezproblémovými slevami se může skrývat nebezpečí finančních ztrát a nedostatečného soukromí. Když naskočíme na vlak rychlých slev a výhod, může se stát, že slevy, které nám obchodníci nabízejí, budou nakonec draze vykoupeny.

Shromažďování dat o zákaznících

Jedním z hlavních způsobů, jak obchodníci využívají aplikace s výhodami, je sběr dat o svých zákaznících. Při registraci do těchto aplikací a poskytnutí osobních údajů (jako jsou jméno, e-mailová adresa, telefonní číslo) výměnou za slevy či výhody můžete nevědomky umožnit obchodníkům sledovat vaše nákupy, preference a chování. Tyto údaje pak mohou být prodány třetím stranám pro účely cílené reklamy nebo analytických studií.

Neoprávněné získání informací

Aplikace obchodníků mohou vyžadovat přístup k různým funkcím vašeho telefonu, jako jsou poloha, fotoaparát nebo kontakty. I když to může být zdůvodněno funkcionalitou aplikace (například hledání nejbližší prodejny), může to zároveň znamenat porušení vašeho soukromí. Některé aplikace dokonce mohou neoprávněně sbírat data bez vašeho vědomí a souhlasu – Při instalaci nových aplikací pozorně čtěte oprávnění, která žádají. Zvažte, zda jsou oprávnění opravdu nutná pro funkcionalitu aplikace, kterou chcete používat.

,,Spotřebitelé by měli vědět, že za vydáním karty stojí čistě ekonomická rozvaha vydavatele. Obchodní řetězce se snaží prostřednictvím zákaznických programů zajistit loajalitu svých zákazníků a zároveň mají zájem znát údaje, které byly vygenerovány spotřebitelským chováním držitelů zákaznických karet”, varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Foto: Freepik

Zodpovědné nakupování

Slevy a výhody jsou skvělým způsobem, jak ušetřit peníze, pokud je ale používáme zodpovědně. Důkladně zvažujte, zda produkt opravdu potřebujete, než ho zakoupíte jen kvůli slevě. Slevy by neměly být záminkou k nadměrnému utrácení ani ohrožování našeho soukromí. Je naší povinností být obezřetní a zodpovědní spotřebitelé, abychom zajistili, že slevy, které nám obchodníci nabízejí, budou skutečně přínosem a nebudou nás stát více, než kolik nám umožnily ušetřit.

Foto: Freepik, zdroj: Quantumthinker, dTest