Stále platí, že prakticky v žádné jiné zemi se nepije takovým způsobem jako v České republice. Je tu velké množství lidí, kteří mají s alkoholem skutečně velký problém. A potom je tu jakási tradice a všeobecná tolerance k pití.
Není to vůbec dobré
Je naprosto normální, že lidé s přáteli zajdou na skleničku, ze které jsou obvykle minimálně dvě nebo tři. Po práci si takřka každý doma otevře pověstného lahváče nebo flašku vína. Když se to přitom nasčítá, lze říct, že i většina těchto lidí má určitý problém s pitím, jen o tom třeba ještě neví. Přinejmenším jim to zdravotně vůbec neprospívá. Řeči o tom, že jedna sklenka vína denně je prospěšná, byly totiž už dávno vyvráceny.
Proto také můžete očekávat plošné přitvrzování vůči alkoholu. Aktuálně se chystá například regulace reklamy, ať už v televizi nebo na internetu. Přestává být totiž společensky přijatelné, aby se mohlo volně inzerovat na takovouto látku.
To ovšem není ani zdaleka všechno. Ve hře jsou například i varovné nápisy na láhvích alkoholu, což by se mohlo týkat třeba i vína nebo piva. Bylo by to zřejmě obdobné jako s cigaretami a uváděly by se tam nejrůznější odstrašující příklady, co se vám může stát, pokud budete alkohol konzumovat.
Chystají se velká omezení
Přísněji by měl být regulován i prodej alkoholu na internetu, aby se v každém případě zamezilo, že se dostane do rukou nezletilým. Mluví se také o tom, že by se pití mohlo prodávat jen ve specializovaných prodejnách, jež by neměly otevřeno po celý den.
Nejúčinnější formou omezení a regulace je nicméně cena. Pakliže by se zvyšovaly spotřební daně na alkohol, pravděpodobně by to vedlo k omezení jeho konzumace. Ostatně, v hospodách a restauracích to vidíme už dnes. Zatímco dříve bylo zvykem, že si lidé zašli třeba na pět až deset piv po práci, dnes srkají jedno dvě. Není divu, když například Plzeňský prazdroj stojí už kolem 70 Kč.
Čtěte také: Obchody zničehonic ruší samoobslužné pokladny. Češi je převezli a začali na nich nakupovat s velkou slevou
V případě piva se čeká další brzké zdražení a postupně se budeme přibližovat hranici 100 Kč. Tento faktor na konzumenty jednoznačně působí.
Foto: Shutterstock