16/09/2024

Dnes už je naprosto jasné, že trh s potravinami se v České republice sám od sebe nerozhýbe. Jednoduše se nedá zajistit, aby obchodní řetězce zákazníky nebraly na hůl. Svá snažení vzdal i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který sice obchodní řetězce v loňském i letošním roce kontroloval, avšak nepřišel na žádné závažnější pochybení.

Lepší zítřky

Bylo tu přitom podezření na kartelové dohody, v rámci kterých si obchody měly rozdělit trh v České republice a po vzájemné dohodě účtovat vyšší ceny za potraviny. Zákazníci v takovém případě nemají úniku a v jednom z řetězců si zkrátka nakoupit musí. Samozřejmě existovala alternativa vyjet si nakoupit za hranice, jenže to si z časových důvodů může dovolit jen minimum lidí.

Podobná podezření se však dle ÚOHS nepotvrdila. “Jsou to spotřebitelé, kdo rozhoduje v tržní ekonomice o tom, kdo bude úspěšný a kdo nikoliv,” konstatoval jeho šéf Petr Mlsna v rozhovoru se serverem E15. Ten však také nastínil velmi zajímavou možnost dalšího vývoje.

Podle něj je totiž klíčová konkurence, čímž tak trochu naráží na to, že je v Česku již nedostatečná. Zástupci řetězců sice rádi mluví o tom, jak moc velká zde konkurence panuje, ovšem na cenách to jednoduše znát není. A když to říkají oni, nezní to příliš hodnověrně a působí to spíše jako snaha odradit nějaké další hráče. aby sem vstoupili.

Chce to nový pohyb

Samozřejmě to, co je vždycky hybatelem soutěživosti na trhu, je nový hráč. Na slovenský trh se nyní chystá vstoupit polská Biedronka, takže uvidíme, jak bude nový maloobchodní řetězec schopen soutěž rozhýbat,” uvedl šéf ÚOHS. Ten tak dále potvrzuje naděje, že by tato společnost mohla nakonec vstoupit i do České republiky.

Čtěte také: České obchody prodávaly děsivý olej. Češi ho kupovali na kvanta. Nesmíte ho použít, jinak to schytáte

Zajímavé věci už se ostatně dějí na trhu s drogeriemi. Tam dlouhodobě panovala podobná situace, kdy ceny za obyčejné spotřební věci, jako jsou sprchové gely nebo třeba toaletní papír, dosahovaly několikanásobku toho, za kolik se prodávají v zahraničí. Také proto už do Česka míří velká německá drogerie Müller a také dravá polská firma Hebe. Ukazuje se tedy, že se skutečně blýská na lepší časy.

Foto: Shutterstock

1 názor u článku “Poslední šance na nízké ceny v obchodech? Příchod Biedronky do Česka

  1. Flagrantně falešní finští filharmonici z Frýdlantu nad tímto fatálním problémem jistě budou fingovat existenci skutečného trhu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *