Majitelé vozidel s naftovými motory zažívají skutečně nepěkné vystřízlivění. Toto palivo bylo ještě před pár lety v rámci celé Evropské unie prioritní. Benzin byl na ústupu, elektromobily byly v podstatě pouze na papíře a všichni vzývali efektivitu dieselového motoru s jeho nebývalou úsporností, kdy se bez větších problémů dalo jezdit i za 5 litrů na 100 kilometrovou vzdálenost.
Auta na odpis
Jde také o jeden z příkladů toho, jak rychle se věci mohou měnit. Stačila jedna velká aféra v podobě Dieselgate, kde zejména velcí výrobci automobilů v Německu zatajovali skutečné emise těchto motorů, a všechno je úplně jinak.
Prakticky okamžitě přišel obrovský důraz na rozvoj elektromobility, kdy ale došlo k tomu, že evropské automobilky ztratily svůj náskok a dokonce byly předehnány konkurencí z jiných částí světa. A do toho se od roku 2035 zakázal prodej vozů se spalovacími motory.
Úředníci v EU ale rychle přišli na to, že takto se naftových a benzinových vozů nezbaví dostatečně rychle, jelikož i po tomto roce budou na silnicích dlouho jezdit ojetiny, které si navíc budou jejich majitelé hýčkat. A tak přišlo několik opatření, která mají za cíl používání spalovacích aut znechutit. Půjde o zdražování pohonných hmot, případně zákaz oprav vozů starších 15 let, o čemž se zatím jen spekuluje.
Není to vůbec dobré
Teď ovšem samotné Ministerstvo dopravy v Německu varovalo předtím, že se chystá doslova likvidace dieselových aut v Evropě. Jde o ty vozy, které splňují normy Euro 5 a 6, ovšem za starších podmínek, kdy se emise neměřily skutečně za jízdy, ale v rámci umělých podmínek.
Rozhoduje se v zásadě o technicistní věci, a to, že by se aktuální podmínky vztáhly i na starší vozy. Dosud to nikdo příliš neřešil, až se ozval právě německý ministr dopravy, že by to v jeho zemi znamenalo konečnou pro přibližně osm milionů naftových vozů. V celé Evropě by to byl několikanásobek, přičemž tvrdě by to dopadlo i na Českou republiku.
Jak se ukazuje, EU se příliš nepoučila z nedávného odporu, který lidé dali najevo vůči nejrůznějším výmyslům v rámci Nového zeleného údělu. Byly tu přitom přísliby, že se tyto zelené iniciativy zpomalí či potlačí. Zjevně se tak neděje a naopak hrozí ještě mnohem horší důsledky.
Foto: Shutterstock
Já se nedivím, co jsme si zvolili, máme, ale ukažte mi toho vola, který tento petislepenec volil