23/11/2024

Firma Mondelez, globální výrobce sušenek, čokolády a dalších cukrovinek známých značek jako Milka, Opavia, Figaro, Oreo či Siesta, byla nedávno potrestána za nekalé praktiky. Za porušení evropských pravidel hospodářské soutěže zaplatí pokutu ve výši přes 8 miliard korun. Tento krok přichází poté, co bylo odhaleno, že firma bránila volnému nakupování svých značek napříč jednotným evropským trhem.

Porušení pravidel hospodářské soutěže

Mondelez stanovoval různé ceny pro své výrobky v jednotlivých evropských zemích a obchodníkům bránil nakupovat tam, kde byly tyto produkty nejlevnější. Tento přístup vedl k umělému rozdělování společného evropského trhu, což dominantním producentům potravin umožnilo zneužívat svou silnou pozici a oblibu u zákazníků k požadování neoprávněně vysokých cen.

Jiné ceny za stejné produkty

Tyto praktiky vedly k tomu, že distributoři nastavovali uměle odlišné nákupní ceny v různých zemích. Národní distributoři měli obvykle zakázáno dodávat výrobky do jiných evropských zemí, což omezilo obchodníky v možnosti nakupovat volně po celé Evropě. Tento mechanismus nevyhnutelně vedl k vyšším cenám pro konečné spotřebitele.

Nutnost legislativního zákazu nekalých praktik

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) ve své tiskové zprávě apeluje na legislativní zákaz nekalých praktik nadnárodních výrobců. Zdůrazňuje, že pro systémové řešení územních omezení dodávek je nezbytné přijetí evropské legislativy, která by tyto praktiky jednoznačně postavila mimo zákon.

Foto: Shutterstock

Vliv na spotřebitele a trh

Díky těmto opatřením výrobci značkových potravin jako Milka a Opavia mohli uměle navyšovat své zisky na úkor zákazníků. Tím, že národní distributoři byli omezeni ve svých možnostech, byli spotřebitelé nuceni platit vyšší ceny za stejné produkty. To nejenže poškodilo peněženky spotřebitelů, ale také narušilo spravedlivou soutěž na trhu.

Mondelez v České republice

V České republice vlastní Mondelez značky jako Opavia, Figaro, Milka, Oreo a Siesta. Tyto značky jsou mezi spotřebiteli velmi oblíbené, což firmě umožnilo využít své silné pozice na trhu. Pokuta ve výši přes 8 miliard korun by měla sloužit jako varování nejen pro Mondelez, ale i pro další nadnárodní výrobce, že porušování pravidel hospodářské soutěže nebude tolerováno.

Budoucnost trhu

Pro spotřebitele je důležité, aby trh byl spravedlivý a transparentní. Legislativa na evropské úrovni, která by zakázala nekalé praktiky, by měla zajistit, že podobné situace nebudou v budoucnu možné. To by mělo vést k větší konkurenci, nižším cenám a lepším podmínkám pro všechny zúčastněné.

Posílení ochrany spotřebitelů

Případ firmy Mondelez a její pokuty za nekalé praktiky je důležitým krokem k ochraně spotřebitelů a zajištění spravedlivého trhu. Evropská legislativa musí být posílena, aby podobným situacím zabránila a zajistila, že spotřebitelé budou moci nakupovat za férové ceny.

Foto: Shutterstock, zdroj: Akcniceny, Novinky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *