Lidé by měli mít na paměti, že finančním domům v České republice nejde primárně o jejich blaho, nýbrž o to, jak vydělat co možná nejvíce peněz. Někdy to může mít menší, jindy naopak větší následky. Typicky nastává problém tehdy, když si člověk chce půjčit, neumí si to příliš dobře spočítat a banka nebo nebankovní instituce mu přesto prostředky poskytne.
Takhle by to nešlo
Tito lidé se potom snadno dostávají do problémů se splácením, v důsledku čehož jim narůstají horentní úroky a nakonec mohou skončit hodně špatně. Například přijdou o bydlení ve vlastní nemovitosti apod. Proto se praktiky, za jakých se spotřebitelům půjčuje, poměrně přísně hlídají. Na starost to má Česká národní banka.
A ta teď dala skutečně tučnou pokutu zjevně nenapravitelné instituci, kterou je Home Credit z finanční skupiny PPF, kam mimo jiné spadá také Air Bank nebo PPF Banka. Tato společnost měla problémy se svými podmínkami již dříve a čelila značné kritice. Zdálo se, že se z ní poučila, ale zjevně nějaké ty nešvary stále zůstaly.
Tvrdý postup
Pokuta se totiž týká období z let 2020 a 2021, kdy Home Credit poskytoval úvěry prostřednictvím svého marketingového produktu Kamali, který hojně propagoval. “Společnost Home Credit v případě produktu Kamali mezi říjnem 2020 a lednem 2021 nezavedla a neudržovala přiměřená pravidla a postupy pro posuzování úvěruschopnosti spotřebitele zajišťující řádné poskytování spotřebitelského úvěru,” uvedla ke svému rozhodnutí Česká národní banka. Udělila pokutu v milionové výši.
Čtěte také: Banky začaly Čechům kontrolovat účty. Musíte říct, odkud máte peníze a za co utrácíte. Jinak končíte
Česká národní banka ukazuje, že proti podobným praktikám bude postupovat velmi tvrdě. Home Credit je totiž letos už třetí úvěrovou společností, která dostala pokutu v řádech milionů korun. Toto snažení ČNB je třeba hodnotit velmi kladně, jelikož pouze tak lze zabránit tomu, aby Češi neustále padali do dluhových pastí.
Foto: Shutterstock