07/05/2024

Rozvoj podnikání se netýká jen zkvalitňování produktů, dobré reklamy a skvělého týmu, ale také budování sítě cenných obchodních kontaktů. Poradíme vám, jak zapojit networking, sociální sítě a další triky pro získání obchodních kontaktů. 

1. Využijte sociální sítě k budování profesního profilu 

Začněte identifikací klíčových sociálních sítí pro váš obor, a to s důrazem na platformy, kde se pohybují vaši potenciální klienti nebo obchodní partneři. Obvykle se hodí LinkedIn nebo Instagram, ale může se to lišit obor od oboru. 

Na tyto sítě poté přidávejte zajímavé příspěvky, které dávají nakouknout do zákulisí vaší práce, užitečné rady a tipy, příklad z praxe nebo jen zábavné pracovní příhody, co se vám teď udály. Takové příspěvky můžou zaujmout klienty i kolegy z oboru a dostanou vás do jejich povědomí. Snáze pak navážete spojení nebo začnete soukromou konverzaci. 

Málokdy vyjde, pokud někoho kontaktujete rovnou napřímo do zprávy, aniž byste předtím párkrát neinteragovali s jeho příspěvky nebo komentáři. Raději si tedy dejte načas a nic neuspěchejte. 

2. Proaktivní networking 

Účast na networking akcích poskytuje příležitost setkat se tváří v tvář s potenciálními partnery a klienty, tak ji nepromarněte a jděte na ni připravení. Spousta lidí si myslí, že na networking akci prostě půjdou a ono se to samo nějak vyvrbí. To se samozřejmě může stát, ale štěstí přeje připraveným, proto si nejdříve: 

  1. Ujasněte, proč na akci jdete – hledáte nové spolupracovníky, nové klienty nebo třeba dodavatele? 
  2. Definujte, jakého člověka hledáte – co by měl umět, odkud by měl být apod. 
  3. Rozmyslete si, co můžete druhým nabídnout – jak byste je měli zaujmout a proč by s vámi měli chtít navázat obchodní vztahy. 

Chování na networking akcích často vyžaduje trochu praxe, ale snažte se působit přirozeně a přiměřeně sebejistě. Mluvte o sobě, ale zároveň naslouchejte a projevujte aktivní zájem o lidi, se kterými se snažíte spojit. 

Tip: Pokud se jedná například o konferenci nebo jinou akci, která má stanovený program se seznamy přednášejících/účinkujících, zjistěte si dopředu něco o lidech, kteří zde budou. Můžete si najít podrobnosti o jejich práci a hned máte téma ke konverzaci.  

3. Seznamte se skrze společnou aktivitu 

Zahrajte si trochu na špióna a jděte náhodě naproti. Snažte se, aby seznámení vyplynulo přirozeně jakoby nic. Zjistěte si, kam dotyčný chodí cvičit, jestli nemá předplatné do divadla, nenavštěvuje společenské akce nebo kde venčí psa. Zvolte aktivitu, která je vám také blízká a setkejte se s ním.  

Samozřejmě se držte hesla: „Hlavně nenápadně!“ Pamatujete, jak chtěli kluci z Teorie velkého třesku získat definitivu a Leonard ve snaze oslovit paní z personálního dostal v posilovně astmatický záchvat? Tak to není dobrý příklad. 

Důležitý tip na závěr 

Když už kontakty navážete, používejte nějaký systém, pomocí kterého si je utřídíte a zapamatujete si co nejvíce podrobností. Může to být obyčejný blok nebo třeba software pro efektivní správu kontaktů. Ale čím víc si toho (přehledně!) o klientech nebo spolupracovnících zaznamenáte, tím máte větší šanci, že vaše spolupráce klapne. Před každou komunikací si můžete vše snadno oživit a být neustále v obraze. 

Tím na své obchodí partnery uděláte dojem a ukážete jim, že si pro spolupráci vybrali toho pravého. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *