27/05/2024

V posledních dnech se rozmohla podvodná praktika, kdy podvodníci nejčastěji volají s tím, že jsou pracovníci banky a snaží se volanému pomoci zachránit peníze na bankovním účtu. Využívají ale i manipulativní e-maily či textové zprávy. Jejich příběhy a důvody kontaktování jsou dost kreativní.

Můžete se setkat s textovými zprávami, které mají vytvářet dojem, že jsou zasílány Českou poštou nebo jinou doručovatelskou společností. Příjemci přijde zpráva, že nezaplatil daň nebo špatně zadal adresu pro doručení balíčku a je vybízen k prokliknutí přes přiložený odkaz a následně aby sdělil doplňující informace, mimo jiné i ke svému bankovnímu účtu.

Údaje z platební karty

U telefonátů podvodníci většinou předstírají, že jsou pracovníci z banky a volají proto, že se volanému někdo snaží dostat do bankovního účtu nebo už se někdo cizí dostal k platebním údajům. Snaží se od volaného získat jejich skutečné bankovní údaje nebo číslo platební karty. Stejnou praktiku používají i při rozesílání e-mailů, kde používají i grafické úpravy, které dodávají důvěryhodnosti.

Podvodný pracovník z banky

Velmi časté jsou telefonáty, kde se podvodníci představí jako pracovníci banky a volaného vystraší, že může přijít o své peníze – někdo cizí se jim dostal do bankovního účtu, ukradl jim platební údaje, atd. Podvodníci bývají kreativní i co se týče scénáře, chtějí pro ověření zákazníka například aby si zakoupil nějaký voucher nebo zboží. Aby dodali na důvěryhodnosti tak volanému obratem zavolá někdo od kriminální policie či bezpečnostního oddělení dané banky, aby je ujistili, že je vše v pořádku a můžou poskytnout informace a potřebnou součinnost. Byl zaznamenán i případ, kdy podvodníci přiměli ženu, aby vybrala veškerou svou hotovost ze spořícího účtu a vložila jej do bitcoinmatu, podvodníci ženě i proplatili a zavolali taxíka, aby nabyla dojmu, že je o ní a její peníze dobře postaráno. Naštěstí ji před automatem zastavil kolemjdoucí, který telefonáty odposlechl, paní v tom jednání zastavil a zavolal policii. Podvodníci bývají asertivní a při odmítnutí zvyšují svůj nátlak na volajícího.

Foto: Shutterstock

Oznamte to na policii

Pokud máte podezřelý telefonát, dbejte na to, aby se vám volaná osoba představila, řekla z jaké instituce volá. Co přesně volající o vás ví a jaké doplňující informace požaduje. Zamyslete se, zda jste opravdu objednávali dané zboží a očekáváte zásilku. Žádný pracovník banky po vás po telefonu nebude chtít platební údaje – údaje z karty, pin nebo hesla od bankovního účtu. Pokud vám volá neznámé číslo, je dobré ho pro ověření případně vyhledat na internetu. I přesto, že podvodníka včas odhalíte a nepřijdete o své peníze, kontaktujte policii.

Foto: Shutterstock, zdroj: Policie, Echo24, AirBank