16/09/2024

Na silnicích začíná přiostřovat. Zatímco v České republice se stále hovoří o tom, že by se maximální rychlost měla navýšit na 150 km v hodině, v jiných zemích jdou přesně opačným směrem. A ať se nám to líbí nebo ne, nakonec to tak pravděpodobně dopadne i v Česku, jelikož dlouhodobě jít proti proudu zkrátka v Evropské unii není možné.

Musíte se ploužit

Kdo se ovšem do snižování rychlosti na dálnicích skutečně opřel, to je Rakousko. Vzhledem k tomu, že jde o častou tranzitní, ale i cílovou zemi pro Čechy, pravděpodobně už jste se s řadou nových nařízení setkali. Možná i v nepříliš pozitivním duchu, kdy jste dostali velmi tučnou pokutu.

Velká část dálnic totiž v Rakousku probíhá v pohoří Alpy, které si tato země rozhodla náležitě chránit. Vlastně se tomu nelze příliš divit, jelikož jde o opravdové bohatství a zdroj obrovských příjmů z turismu. Zároveň se zde již projevují klimatické změny, například v podobě malého množství sněhu, a tak bylo třeba zakročit.

Na dálnicích tudíž vznikly takzvané IG-L zóny, kde se smí jezdit nikoliv standardních 130 km/h, nýbrž pouhých 100 km/h. Mluví se přitom o dalším zpřísnění a snížení rychlosti v některých situacích. Už dnes totiž nejsou tyto zóny zcela konstantní. Někde jsou stanoveny napevno, ale jinde jsou flexibilní, a to na základě znečištění ovzduší. V takovém případě začne na dálnici blikat snížení rychlosti. A pozor, to vaše navigace pravděpodobně nezaznamená, tudíž se nelze řídit dle toho, jakou rychlost vám ukazuje.

Může to vyjít draho

V Rakousku je třeba mít oči na pozoru a skutečně se omezením rychlosti řídit. Zavedly se tu totiž také velmi přísné sankce. Pakliže totiž překročíte rychlost v IG-L zóně, připravte si tučný balík. Pokuta může dosáhnout až 2200 euro, tedy 55 tisíc korun. Hrozí vám ale také, že nedojedete domů, jelikož vám hlídka může odebrat klíčky od vozu na 24 hodin.

Čtěte také: Nejhorší benzinky v Česku. Pokud tady natankujete, odděláte si šmahem auto

Vše se děje hlavně kvůli vypouštění emisí do ovzduší. Platí totiž, že pomaleji jedoucí auto jich vypouští o poznání méně než rychle pádící stroj. Logicky tedy mají výjimku z tohoto nařízení elektromobily, které mohou i v těchto zónách jezdit rychlostí 130 km/h. Ale pozor, i z této výjimky existují výjimky. Na některých místech totiž tyto zóny slouží nejen k omezení emisí, ale také hluku. A tam se limit vztahuje i na elektroauto.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *