Některé firmy se snaží navenek vypadat lépe, než jaké ve skutečnosti jsou. Obvykle to platí hlavně o nejrůznějších pyramidových konceptech v rámci takzvaného “multi level marketingu”. Hodně problematické to může být zejména v oblasti kosmetiky. Ostatně, řada výzkumů potvrdila, že drahé výrobky jsou v této oblasti často kvalitativně totožné jako ty levné, a jde tu tedy pouze o značku či způsob prodeje.
Prodej závadného zboží
V tomto ohledu je dobře a pro mnohé také nechvalně známá značka Avon, která před lety vzala Českou republiku doslova útokem a od té doby už jí neopustila. Tisíce žen po celé zemi nabízí její produkty svým kamarádkám, známým či příbuzným. Podle všeho to stále funguje, a to hlavně pro značku jako takovou, která se snaží působit jako luxusní a velmi úspěšná.
Proto bylo velkým překvapením, když společnost Avon Products, což je mateřská firma české pobočky, ve Spojených státech amerických znenadání vyhlásila bankrot. Vyšlo také najevo, že dluží částku dosahující až jedné miliardy dolarů, což je přibližně 23 miliard korun.
Překvapivě přitom nejde ani tak o to, že by společnost špatně hospodařila, ale chce se tímto způsobem zbavit zodpovědnosti za paseku z dřívější minulosti, kterou nadělala a ze které jí soudy usvědčily. V rámci nejrůznějších žalob se totiž prokázalo, že do svých výrobků přimíchávala závadné látky. Dělo se tak ale v 80. letech minulého století.
Na místě je ostražitost
Jak známo, jakmile se v USA něco takového prokáže, má firma na krku hromadné žaloby a musí platit obrovské odškodné. Avon se k tomu ale nepostavil čelem a raději svůj byznys nechá zkrachovat. Podle všeho je to ale jen účelové, jelikož bude nadále podnikat pod nějakou jinou byznysovou entitou a pravděpodobně přejde do jiné země.
Čtěte také: Do Česka se dostala nebezpečná kosmetika. Tohle vůbec nesmíte používat, jsou to známé a drahé značky
Pro tuzemské zákaznice se tedy pravděpodobně vůbec nic nezmění. Něco by však přeci jen mělo, a to je ostražitost vůči výrobkům nejen od Avonu, ale také všech dalších kosmetických značek. Obzvlášť těch, které jsou založeny na agresivní formě prodeje.
Foto: Shutterstock, zdroje: Retail Dive, Bloomberg