Řidiče na českých silnicích čeká novinka, která může výrazně ovlivnit jejich chování za volantem. Na mostech se totiž objevily zvláštní kamery, které se zaměřují na jeden z nejnebezpečnějších prohřešků – držení mobilního telefonu za jízdy. Tento systém, který se již úspěšně používá v Nizozemsku a Německu, má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a omezit počet nehod způsobených nepozorností řidičů.
Kamery na mostech: Nový trend v Evropě
Nový kamerový systém, známý jako Monocam, se postupně rozšiřuje po celé Evropě. I když jeho zavedení v některých zemích brání legislativa, mnoho států včetně Německa se rozhodlo ho implementovat. Cíl je jednoznačný – omezit používání mobilních telefonů za volantem a tím zvýšit bezpečnost na silnicích.
Monocam: Jak to funguje?
Monocam je inteligentní kamerový systém, který využívá umělou inteligenci k rozpoznávání telefonů v rukou řidiče. Kamery se nejčastěji umisťují na mosty, odkud mají lepší přehled o projíždějících vozidlech. Jakmile systém zaznamená pohyb, který naznačuje použití mobilního telefonu, automaticky vytvoří záznam, který může sloužit jako důkaz při udělování pokut.
První úspěchy v Německu
V Německu se Monocam již osvědčil. První testy ve Flensburgu ukázaly, že systém je efektivní. Několik řidičů již obdrželo pokuty ve výši 100 eur a jeden trestný bod. Přestože se někteří hříšníci obrátili na soud s argumentem, že používání Monocamu je nelegální, německý soud rozhodl, že snímky pořízené těmito kamerami lze použít jako důkaz. Toto rozhodnutí je založeno na předpokladu, že účastníci silničního provozu musí počítat s kontrolami.
Foto: Shutterstock
Bezpečnost na silnicích na prvním místě
Německé Technické centrum Allianz (AZT) varuje, že používání moderních technologií, jako jsou mobilní telefony, zvyšuje riziko nehody o 50 procent. Průzkumy mezi více než 1200 řidiči ukázaly, že 32 procent z nich čte za jízdy textové zprávy a 26 procent píše SMS. To jsou alarmující čísla, která jen podtrhují nutnost takových systémů jako Monocam.
Zavedení Monocamu v Německu vyvolalo debatu o nutnosti regulace používání těchto technologií. Německé ministerstvo vnitra bude rozhodovat o dalším nasazování tohoto systému a jeho legislativním ukotvení. Stejně tak je otázkou, jak se k této technologii postaví další evropské státy.
Kamery i v Česku?
Je jen otázkou času, kdy se podobné kamery objeví i na českých silnicích. S rostoucím počtem nehod způsobených nepozorností řidičů je zřejmé, že i Česká republika bude muset přijmout opatření ke zvýšení bezpečnosti. Kamery na mostech, které rozpoznají držení mobilního telefonu za jízdy, mohou být jedním z efektivních nástrojů.
Moderní technologie pro bezpečnější silnice
Nové technologie, jako je Monocam, představují významný krok k zvýšení bezpečnosti na silnicích. I když jejich nasazení může být kontroverzní, přínosy v podobě snížení počtu nehod a zlepšení chování řidičů za volantem jsou nezpochybnitelné. Je důležité, aby legislativa držela krok s technologiemi a umožnila jejich efektivní využití pro bezpečnější dopravu.
Foto: Shutterstock, zdroj: Autozive, Powernationtv
Podle mě největší problém je v tom, když řidiči koukají na mobilní telefon pod úrovní palubní desky.
Mám telefon v držáku v dolním rohu na čelním skle a nedělá mi problém, když třeba zastavím na semaforu si přečíst SMS.
Jinak většinou tam mám samozřejmě navigaci a když mi někdo volal tak to na mě mluví hlasitě.
Nechápu ty co když telefonují musí držet telefon v ruce, asi aby bylo lépe slyšet.
Ale už jsem taky viděl řidičku, která šla ke svému autu a koukala do telefonu a málem se nechala přejet, ale do telefonu koukala i když nastupovala i když startovala i když se rozjížděla a i když jela dál.
Prostě pro někoho je to řízení obtěžující a takové lidi by neměli mít řidičský průkaz.