22/05/2024

Od března 2024 se v České republice roční dálniční známka pro osobní automobily výrazně zdraží. Místo stávajících 1500 korun bude její cena nyní 2300 korun. Toto zvýšení ceny přichází po více než deseti letech. Nicméně, ti, kteří si roční známku koupí s platností od ledna nebo února 2024, si zachovají původní cenu.

Změny v předprodeji

Zásadní změnou je i omezení předprodeje. Do konce roku 2023 bylo možné zakoupit dálniční známku s tříměsíčním předstihem. Avšak od ledna 2024 se tato možnost zkracuje na 30 dnů. Ministerstvo dopravy tuto změnu zdůvodňuje potřebou zjednodušení administrace poplatku ze strany Státního fondu dopravní infrastruktury.

Novinky v nabídce známek

Kromě zdražení roční dálniční známky se objevují i nové varianty. Za 200 korun bude možné zakoupit jednodenní známku, což je novinka na českém trhu. Zároveň se cena desetidenní a měsíční známky snižuje na 270 korun a 430 korun, což je výrazné zlevnění v porovnání s ročním poplatkem.

Směrnice Evropské unie a slevy

Česko se musí přizpůsobit směrnici Evropské unie, která stanoví maximální procentuální výši ceny jednotlivých typů známek vzhledem k ročnímu poplatku. Slevy budou poskytovány vozidlům s nízkými emisemi, jako jsou elektromobily a hybridy.

Foto: Shutterstock

Automatická valorizace od roku 2025

Další změna přijde v roce 2025, kdy se ceny dálničních známek automaticky budou upravovat v závislosti na inflaci a délce dálnic v provozu.

Závěr

Zdražení roční dálniční známky v Česku je významnou novinkou pro řidiče. Přestože zvýšení ceny může být pro ně nepříjemné, vláda zdůrazňuje, že tyto finanční prostředky půjdou přímo do výstavby a údržby dálnic. S novými cenovými kategoriemi a slevami pro ekologická vozidla se čeští řidiči mohou těšit na určité úlevy.

Foto: Shutterstock, zdroj: ePenize

4 názory u článku “Dálniční známka výrazně zdraží. Stát navíc omezí možnost získat ji výhodněji, které Češi hojně využívali

  1. To, že zdražily známky mě nepřekvapuje. Jenom nechápu zvýhodnění elektro vozidel nebo hybridů?! Jaký předpis EU? Proč by měly elektroauta jezdit po dálnici zdarma? Jediné snad k vůli tomu, že by si je už nikdo vůbec nekoupil nebo to snad mají za ten stres jestli dojedou z bodu A do bodu B? Stát přijde o spoustu peněz tím, že nebudou platit daně z benzínu. Vždyď z každého litru benzínu nebo nafty motorista zaplatí jenom na spotřební dani cca 11 kč !!!

  2. To, že zdražily známky mě nepřekvapuje. Jenom nechápu proč by hybridy měly mít slevu, případně elektomobily používání dálnic úplně zadarmo. Asi za odvahu a stres ridiců jestli dojedou z bodu A do bodu B. Víte o kolik peněz přijde stát už jenom tím, že elektroauta neplatí spotřební daň z pohonných hmot. Jedem litr PHM je cca 11,-kč.

  3. Tohle tady figuruje když ne každý den, tak obden. Já jsem pro. Pojďme si platit dálnice. Ale vymáhejme náhradu škody, když naše předplacená služba svou kvalitou neodpivídá,, čemu by měla.
    Jezdím denně cca 20km tam a zase nazpátek po dálnici. Na těch 20ti km v jednom směru byla za pislední 3 roky 8 km uzavírka jednoho pruhu. Buď jeden pruh tam a druhý zpět, a nebo celápůlka dálnice v jednom směru a ve druhé polovině obousměrný provoz. Teď cca od listopadu to konečně zmizelo. Zato děr ve vozovce je spousta v obou směrech. O použití dálkových světel si člověk může nechat jenom zdát!
    Pokud tohle jsou v podání státu dáln8ce, tak pán Bůh s námi!

  4. Dobrý den,
    Před chvilkou jsem se v článku dočetl, že veškeré vybrané peníze po zdražení dálničních poplatků půjdou jen a jen na opravy a výstavbu dálnic. Tím spíš nechápu onu politiku zvýhodění (osvobození) elektroaut od těchto poplatků.
    “STÁT” na všechny strany hlásá, jak nejsou ve státní kase na nic peníze a přitom takto má přicházet o NEMALÉ peníze? Jako By nestačilo, že koupi elektromobilu si mohou dovolit pouze firmy (které si část nákladů odepíší přinejmenším z daní, né li úplně nákupem jako firemního vozidla) a nebo lidé, většinou z VYŠŠÍCH vrstev obyvatelstva, kde obě tyto skupiny mají při koupi navíc ještě možnost různých dotací.
    Takže, výhody v elektromobilitě (stejně jako i v jiných směrech) mají opět možnost čerpat pouze ti co na to MAJÍ.
    Nyní ale ještě k poplatkům za dálnici, měli by je platit všichni, bez vyjímky, “co dálnice, atp.” využívají, včetně elektromobilistů, PROSTĚ BEZ VYJÍMKY!!! Poplatek je přeci z části za využívání, používání a tudíž “POŠKOZOVÁNÍ jízdou” po těchto dálnicích.
    Kontrolní otázka, které vozidlo “více škodí při jízdě dálničnímu povrchu”???
    – Běžná osobní vozidla vážící do 1.5 t. a nebo vozidla vážící od 1.5 t. a mnohem více, kam právě svojí hmotností spadají již všechny osobní elektromobily, o dodávkách ani nemluvě.
    Proč bychom tedy mi ostatní po dálnicích jezdící, měli tyto elektromobilisty ve zvyšujících se poplatcích (na opravy a výstavbu dálnic nových) opět dotovat?
    Přijde mi to směšné, jako ostatně těměř vše co se v hlavách těch našich NADLIDÍ, co tento stát zhora řídí dokáže zrodit.
    Dělají přece vše pro obyčejné lidi ale přitom tak nějak zapomínají, že veškerá zvýhodnění a dotace jsou především určeny právě pro ty BOHATÉ aby si ještě více přilepšili.
    Závěrem otázka, až jadnou dojdeme do fáze, kdy budou na vozovkách a tudíž i na dálnicích jezdit z větší části elektromobily, tyto elektromobily budou osvobozeny od dálničního poplatků a budou v mnoha směrech dotovány a zvýhodňovány, kde budeme brát finance na opravy a výstavbu nových silnic a dálnic?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *