Chorvatsko má letos na turisty opravdu políčeno. A vzhledem k tomu, že tam opět zamíří až milion lidí z České republiky, dá se říct, že opatření cílí ve velkém také na ně. Vychází se přitom z negativních zkušeností z minulých let. Pravdou je, že v této zemi na Jadranu značně přituhuje, a to z hlediska všech možných povinností a nařízení.
Nástrahy jsou všude
Už to tam zkrátka nebude tak volnomyšlenkářské jako dosud, což platí i o silničním provozu. Před sezónou totiž Chorvatsko rozmístilo desítky nových speciálních radarů, které disponují kamerami. Kromě toho, že budou hlídat, zda náhodou nejedete příliš rychle, zkontrolují také celou řadu dalších aspektů. Například to, zda za jízdy netelefonujete nebo zda máte zapnuté bezpečnostní pásy. Češi přitom byli zvyklí v Chorvatsku na pravidla silničního provozu příliš nedbat. Pravdou je, že donedávna rychlost nikdo moc nehlídal a kolem pláží se pěkně jezdilo i bez připoutání. Takové jednání teď může mít za následek pořádně mastné pokuty.
Výše možných sankcí za porušení pravidel silničního provozu se totiž navýšila, a to poměrně razantně. Nově činí maximální pokuta v přepočtu 50 tisíc korun, což není vůbec málo. Podle odborníků se přitom tamní strážci pořádku nebudou turistům takovéto částky napálit, a to zejména v případech, kdy budou jezdit příliš rychle nebo pod vlivem alkoholu.
Do Chorvatska jezdí také spousta mladých, a tam je potřeba být skutečně na pozoru. Pakliže vám totiž je méně než 24 let, platí pro vás trochu jiná, pochopitelně přísnější, pravidla na silnicích. Například máte sníženou toleranci maximální rychlosti i alkoholu. Limit pro mladé řidiče je o deset kilometrů v hodině nižší. Cestou do Chorvatska si potom dejte pozor hlavně v Rakousku, kde rychlost měří prakticky neustále a navíc jsou tam úseky, kde je omezena na 100 km/h, a to i na dálnici. Překročení se přitom trestá velmi vysokými pokutami.
Na pumpě velký pozor
Prodražit se vám může také tankování. V každém případě se vyplatí vyplnit nádrž do maxima už v České republice, a to navzdory tomu, že se vám tuzemské ceny paliv zdají vysoké. Není to však nic proti tomu, co byste platili třeba v Rakousku, kde jsou na dálnicích i o deset korun vyšší.
V Chorvatsku samotném je pak situace přeci jen lepší. Standardní paliva stojí přibližně tolik jako u nás a stále je na ně uplatňování regulační strop, takže vás teoreticky nemohou příliš natáhnout. Jenže tamní pumpaři přišli se skutečně nepěknou vychytávkou. Na řadě frekventovaných čerpacích stanic totiž najdete standardní paliva s regulovanou cenou třeba jen na jednom nebo dvou stojanech. Na ostatních už jsou potom jen paliva prémiová, na které se regulace nevztahuje. Za ně přitom nezaplatíte o nějaké tři koruny více, jako je tomu u nás, ale třeba i o deset korun. To se potom na celé nádrží může nepěkně prodražit.
Foto: Shutterstock