Polský obchodní řetězec Biedronka, známý svými nízkými cenami, se chystá expandovat na Slovensko a plánuje také vstup na český trh. Přestože řetězec čelí v Polsku mnoha problémům a pokutám, zákazníci ze sousedních zemí se těší na jeho příchod. Jaké výhody a problémy může Biedronka přinést Slovákům a Čechům?
Polská Biedronka přichází na Slovensko
V loňském roce oznámila Biedronka svůj záměr vstoupit na slovenský trh. Češi i Slováci z pohraničí si tento řetězec oblíbili především díky nízkým cenám. Přestože kvalita a původ potravin bývají často kritizovány, zákazníci se nechávají lákat výhodnými nabídkami. Biedronka plánuje otevřít své první obchody na Slovensku koncem tohoto roku.
Češi a Slováci hledají výhodné nabídky
Na sociálních sítích se často objevují fotografie Čechů s plnými nákupními vozíky z Polska. Zákazníci chválí nejen ceny, ale i kvalitu a chuť potravin. I když v Polsku skončilo období nulové DPH na potraviny a došlo k mírnému zdražení, ceny jsou stále atraktivní. Otázkou zůstává, zda budou Češi vyrážet za nákupy i na Slovensko, kde se brzy otevřou první obchody Biedronky.
Problémy v Polsku: Pokuty a kontroly
Biedronka má v Polsku pověst problematické firmy. Nedávno dostala od polského úřadu na ochranu spotřebitele pokutu ve výši 60 milionů zlotých (téměř 350 milionů korun) za klamání spotřebitelů ohledně původu potravin. Inspektoři během kontrol zjistili, že ovoce a zelenina byly označeny jako domácí, ačkoliv pocházely z jiných zemí. Řetězec čelí mnoha dalším sankcím za porušování pracovních podmínek a klamavé obchodní praktiky.
Klamavé ceny a marketingové triky
Další problém, se kterým se Biedronka potýká, jsou rozdílné ceny na regálech a u pokladen. Tato klamavá obchodní praktika vedla k dalším pokutám, které se vyšplhaly až na 115 milionů zlotých. Kromě toho si zákazníci stěžují na obtěžující marketingové SMS, které často přicházejí v nočních hodinách. Biedronka ve svých zprávách tvrdí, že je levnější než její největší konkurent, německý Lidl.
Slovensko se těší na nové pracovní příležitosti
Přestože Biedronka čelí v Polsku mnoha problémům, na Slovensku se na její příchod těší. Nové obchody přinesou nejen výhodné ceny, ale také nové pracovní příležitosti. Ján Bilinský, předseda představenstva COOP Jednota Slovensko, upozorňuje, že vstup Biedronky na slovenský trh může zvýšit tlak na místní výrobce potravin. Slovenská vláda již připravuje legislativu, která by měla zamezit obchodníkům prodávat stejné potraviny za vyšší ceny než na ostatních trzích.
Biedronky v regionu
Příchod Biedronky na slovenský a potenciálně i český trh přináší směs nadšení a obav. Zatímco zákazníci se těší na nízké ceny a nové pracovní příležitosti, řetězec musí řešit své problémy s kvalitou a klamavými praktikami. Bude zajímavé sledovat, jak se situace vyvine a jaký vliv bude mít Biedronka na trhy v sousedních zemích.
Foto: Shutterstock