Začínají se objevovat názory, že Evropská unie zcela nepokrytě zkouší, co lidé ještě vydrží. Pravdou je, že toho snesou zřejmě docela hodně. Před pár týdny měli příležitost věci zásadním způsobem změnit, ovšem neučinili tak a vedení EU pokračuje v prakticky nezměněné podobě. Vlastně ještě posíleno a s ověřením, že jeho nesmyslné kroky lidem vlastně nevadí.
Nepříjemné novinky
V dalších letech se tedy připravme na ještě větší zásahy do našich životů. Jak už se dříve ukázalo, hodně změn se točí kolem automobilů. Ty používá většina lidí, a tak jde o skutečně plošné dopady. Aktuálně se chystají dokonce i úpravy v rámci řidičského oprávnění.
Dlouhou dobu platilo, že kdo splnil standardní řidičské zkoušky, obdržel průkaz B pro vozidla do 3,5 tuny. Jenže úředníkům už to připadá jako příliš velký rozptyl. Na silnicích se s touto hmotností totiž objevují skutečně velké vozy, jež připomínají spíše náklaďáky. Také je otázkou, zda by třeba velké dodávky měli řídit lidé s běžným řidičákem.
A tak se připravuje rozdělení řidičského průkazu do dvou kategorií. Standardní B se bude nově vztahovat už jen na vozy s hmotností do 1,8 tuny. Kdo bude chtít řídit těžší vozy, bude si muset udělat nové zkoušky v autoškole, aby získal B+, které umožní řídit auta s hmotností do 3,5 tuny.
V teoretické rovině se to jeví jako poměrně dobrý nápad, jenže reálně to bude znamenat, že do autoškoly dříve či později zamíří většina řidičů v České republice. Nové limity totiž nejdou příliš dohromady s rozvojem elektromobility. Právě auta s elektrickým pohonem jsou totiž výrazně těžší než ta se spalovacím motorem.
Čára přes rozpočet
Zajímavý příklad je třeba BMW 5. To se prodává s oběma pohony. A zatímco v případě spalovacího motoru se vejdete do limitu běžného řidičáku, s elektromotorem už byste museli absolvovat autoškolu znovu. Dalším příkladem je v Česku oblíbená Škoda Enyaq, což je v podstatě jediný elektromobil domácí značky. Ta váží 2255 kilogramů.
“To už opravdu není normální. Pod vším tím tlakem jsem nakonec svolil a koupil si nový elektromobil. Mimo jiné proto, že je mi blízký úspornější způsob života,” říká pan Michal z Prahy. “Přináší to ale řadu omezení, kdy opravdu nenatankujete za pár minut, ale musíte na stojanu stát hodinu. Dobře, to bych ještě snesl. Ale teď se dozvídám, že kvůli tomu autu budu muset znovu do autoškoly. No kde to jsme?“
Čtěte také: Známá automobilka 30 let falšovala výsledky testů bezpečnosti. Okamžitě musí zastavit výrobu
Jak se ukazuje, je to další nevýhoda pro elektromobily. Ty už jich přitom sbírají celou řadu. Jejich majitelé byli lákáni na nízkou cenu elektřiny, ale to už dnes neplatí. Naopak se změnily tarify a majitelé elektrovozů si dnes pořádně připlatí.
Foto: Shutterstock