08/09/2024

V České republice se prosazuje opravdu podivný trend, který zavání velkou černotou. Zatímco ještě před pár lety platilo, že zákazníkovi musela být ze zákona vydána účtenka, aby si mohl vše patřičným způsobem zkontrolovat a také aby věděl, že obchodník jeho tržbu řádně nahlásí a zdaní.

Jen co ale nastoupila nová garnitura, tak takzvanou Elektronickou evidenci tržeb (EET) zrušila. A to navzdory tomu, že celý systém byl již zavedený, obchodníci i zákazníci si na něj zvykli a především přinášel nemalé daňové příjmy do státní pokladny.

Věci se rychle mění

Odborníci nad zrušením tohoto systému, který finančním úřadům zjednodušoval práci, obvykle jen kroutí hlavou. Někteří to mimochodem považují za jeden z hlavních důvodů, proč se v posledních letech tuzemská ekonomika potácí na místě a jako jediná v Evropské unii dlouho nedokázala dosáhnout na úroveň z roku 2019. Je to jednoduše proto, že se spousta příjmů nově ztrácí. Vždyť se podívejte, kolik podniků ruší možnost platby kartou a vrací se ke staré dobré hotovosti, nad kterou nikdo nemá kontrolu.

A do toho přichází další nápad, tentokrát z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu. To navrhlo 23 opatření, kterými chce zjednodušit administrativní zátěž podnikatelů, což jistě není nic špatného. Ovšem nemělo by to být na úkor zákazníků, což je v jednom z případů diskutabilní.

Mělo by totiž být uzákoněno vydávání digitálních a elektronických účtenek. “Cílem je mít jednotný formát digitálních účtenek tak, aby celý systém byl pro spotřebitele, ale i firmy co nejjednodušší. Všechny účtenky by pak byly uloženy v jedné aplikaci a zákazník by nemusel instalovat desítky aplikací různých prodejců jako je tomu nyní,” uvedla mluvčí MPO Petra Milcová.

To je sice zajímavá služba, ovšem ruku v ruce s tím by šlo i faktické zrušení tištěných účtenek. Ty by v první fázi měly být pouze na vyžádání, ovšem později by pravděpodobně odpadly zcela.

Je to opravdu dobré?

To ovšem může přinášet celou řadu problémů. Lidé jsou dnes v obchodních řetězcích zvyklí kontrolovat si účtenky ihned po provedení nákupu. Často zde totiž nacházejí nesrovnalosti mezi deklarovanou cenou a tou, která byla skutečně účtována. Pochopitelně obvykle ve svůj neprospěch. Časté je to hlavně u akčního zboží, které je leckdy účtováno za plnou cenu. A mohou to být rozdíly klidně ve stovkách korun.

Pakliže byste nedostali papírovou účtenku do ruky a mohli si to zkontrolovat třeba až později doma, dost možná byste ztratili přehled, případně i motivaci jet to zpátky do obchodu řešit.

Ministerstvo průmyslu každopádně argumentuje tím, že by to byl velký benefit pro podnikatele, který by se navíc nesl ve jménu ekologie. Ušetřilo by se velké množství papíru, který se na tištění účtenek používá. Ročně se prý v České republice vytiskne kolem miliardy účtenek. To by z velké části odpadlo.

Čtěte také: Slevy v obchodech už budou platit jen pro někoho. Češi už toho mají plné zuby

Na druhou stranu by to ale znamenalo vytvoření jakési centrální aplikace, kde by se účtenky shromažďovaly pod jednotlivými účty. A tam je otázkou, zda by stát, případně nějaký soukromník, nezískal až příliš mnoho citlivých údajů o vašich nákupech.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *