23/11/2024

Tepelné čerpadlo si získává stále větší oblibu coby systém vytápění zejména u rodinných domů. Modernizace plynárenské sítě si ovšem vyžádá obrovské investice. Federální síťová agentura chce jen do roku 2045 investovat více jak 450 miliard eur. A protože úřady tohoto typu vždycky pátrají po způsobu, jak si od nákladů ulevit, bude část investic přenesena i na samotné uživatele.

Pořízení kvůli nákladům

Jedním z primárních důvodů vlastní investice do tepelného čerpadla je ušetření nákladů spojených se zemním plynem. Tedy hlavně jeho distribucí. V Německu však obdoba tuzemského ERÚ (Energetický regulační úřad) lidově řečeno „zkásne“ i majitele tepelných čerpadel. Plánované investice ve výši 450 miliard eur mají zajistit připravenost sítě jak na nápor čerpadel a elektromobilů, tak i na rozmach využití obnovitelných zdrojů.

Stejný energetický aparát je potřeba modernizovat pro budoucí nahrazení čistého zemního plynu jeho směsí s vodíkem. Případně pro plný přechod na vodík.

Co „odnese“ zákazník?

Zmíněný obnos tak ve velké míře zaplatí klienti, kteří dnes normálně odebírají elektřinu a zemní plyn. Dochází ovšem k absurditě, kdy ti, kteří chtějí ušetřit, budou stejně přispívat na modernizaci sítě, kterou chtěli využívat méně. Tepelné čerpadlo pro ně totiž bylo pojistkou před náklady plynového kotle.

Foto: Shutterstock

Skutečně v rozumné míře?

Jak uvedl deník WELT, agentura už chystá nové parametry poplatků. Ty budou platit jak domácnosti, tak i firmy a součástí má být nařízení zasahující i spotřebitele nevyužívající tyto sítě. Jak agentura sama uvedla, dopad by měl být „v rozumné míře, tedy nejvýše v řádu jednotek euro za měsíc“.

Protože je celá věc stále ve fázi diskusí, mohou se odběratelé dočkat ještě mnoha změn.

Plány versus proveditelnost

Green Deal rezonuje v Evropě v mediálním prostoru čím dál tím více. Jak už to u podobných témat bývá, dělí se lidé na několik táborů. Tragikomické přitom je, že vychází najevo i nekompatibilita politických plánů a jejich technické realizovatelnosti. Například prodej elektromobilů se ujal hlavně v zemích, kde byl prodej těchto vozů výrazně dotován.

Stejně tak přechod na čistý vodík obvykle existuje jen na papíře, jako široce použitelná forma paliva je stále hudbou budoucnosti. Politici tak v mnoha ohledech naráží na základní problém, kterým je poptávka. Že něco schválí nebo si vezmou do hlavy neznamená, že o to někdo bude mít opravdu zájem.

Foto: Shutterstock, zdroj: Politico, bmwk-energiewende, Welt, TechForFuture

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *