České zákazníky potkala skutečně velká nepříjemnost. Velké obchodní řetězce zde totiž vytvořily prostředí, ve kterém dokáží až neuvěřitelným způsobem diktovat ceny, aniž by s tím někdo něco zmohl. Zdánlivá výhoda, kterou spotřebitelům poskytují, se ukázala být jednoznačně nevýhodnou záležitostí.
Zákazníci jsou v pasti
Řeč je o slevových akcích, které tuzemský trh s potravinami doslova ovládly. Na první pohled to může vypadat tak, že se snad řetězcům nedaří, a musí zboží výrazným způsobem zlevňovat, aby ho vůbec prodali. Případně že je tu tak velká konkurence, že se cenově musí podbízet, aby získaly nějakou výhodu.
Jenže pravý opak je pravdou. “Obchodní řetězce díky slevovým akcím dokázaly úžasnou věc. Češi dnes v podstatě netuší, jakou má které zboží vlastně hodnotu a kolik by mělo stát, pokud by se prodávalo se standardní obchodní marží někde kolem 20 až 40 %,” říká odborník na obchodní činnost Miloslav Petr.
“Je to vidět každý týden. Třeba Albert prodává máslo za 30 korun a v Kauflandu ho přitom můžete koupit za 60 Kč. Je jasné, kde si ho koupíte a navíc máte dobrý pocit z toho, že jste ušetřili,” říká expert. “Reálně jsou to ale jen hrátky a řetězce si sobě navzájem přihrávají.“
Pořádný zmatek
Prakticky všechny ceny potravin v tuzemských obchodech jsou výrazně nadsazené, což znamená také to, že pokud kupujete za standardní cenu, potom platíte úplný nesmysl, který je na hony vzdálený tomu, kolik by daná potravina měla stát. Rozumné ceně se teprve začne blížit ve chvíli, kdy potravina vstoupí do akce.
Slevy jsou ale často skutečně vysoké. Výjimkou už nejsou ani takové, které dosahují 70 % procent. Můžete si tak koupit třeba prací prášek za 1000 Kč standardně nebo v akci za 300 Kč. Běžný zákazník pak vůbec netuší, jaká je jakási jeho běžná cena. Má jen pocit, že ve slevě opravdu hodně ušetřil, byť třeba v Německu by takový produkt pořídil třeba ještě levněji a navíc ve vyšší kvalitě.
Čtěte také: Slevy v obchodech už budou platit jen pro někoho. Češi už toho mají plné zuby
Nedávno se to ukázalo, když jeden zákazník porovnal ceny totožného droždí v českém a německém Kauflandu. Zatímco v tuzemském obchodě stál produkt 11,50 Kč, v Německu vyšel na 3,75 Kč. Pokud půjde v Česku do akce s 50 % slevou bude stát stále kolem 6 korun. Zákazníkům to bude připadat levné, a přitom stále nebývale přeplatí.
Jaké je řešení takové situace? Muselo by dojít k zákazu slevových akcí, o čemž už se několikrát mluvilo, ale nikdy to neprošlo. Podle všeho je načase, aby se to stalo, jelikož jinak bude trh s potravinami stále pokřivený.
Foto: Shutterstock
Chyba vlády, že dovolila akce a tyto ceny bere za běžné ceny při porovnávání inflace. Mám dobrou paměť na čísla a můžu říct, že třeba v Lidlu uvádějí ceny jako běžné několikrát navýšené oproti cenám uvedené před týdnem nebo měsicem. Jen vykřikují jak jsou levní, ale ceny stále rostou i když je sezóna tak ceny jsou větší než v zimních měsících, kdy většina se dováží. A noviny jin nahrávají tím jak uvádí články co se neurodilo, co se stáhne z trhu z toho a toho důvodu. Ale že se prodává veškeré potravinářské výroby a dodavatele o tom se mlčí.
Velka chyba vlády, chytit retezce konečně pod krkem a odkázat je do patřičných mezi co se týká cen, ale i kvality zboží. Jinak to nepujde