01/05/2024

Novinář Keith Bays sdílí ve svém článku frustrující zkušenost s elektromobilem Nissan Leaf. Cesta, která by se spalovacím motorem trvala 5,5 hodiny, se v elektromobilu protáhla na 8 hodin kvůli problematické nabíjecí infrastruktuře.

Hledání funkční nabíječky: Test trpělivosti

Baysova cesta z domova do Nottinghamu se brzy změnila v noční můru. Aplikace pro vyhledávání nabíjecích stanic ho navedla k nefunkčním stanicím. Přejíždění mezi nimi a hledání funkční varianty spotřebovalo čas i energii. Na další stanici musela rodina čekat přes hodinu na uvolnění nabíječky, i když se jednalo o dobu oběda.

Nevhodný konektor a vysoká cena

Dalším problémem se ukázal typ konektoru. Baysův Nissan Leaf potřeboval CHAdeMO, kompatibilní nabíjecí bod se ale hledal obtížně. Cena za kWh dosáhla 23,50 Kč, takže celkové náklady na dobití baterie se vyšplhaly na 1423 Kč, což je výrazně více než u spalovacího auta.

Foto: Shutterstock

Nedostatečná infrastruktura brzdí elektromobilitu

Bays shrnuje svou zkušenost jako test trpělivosti, který odhalil alarmující nedostatky v britské infrastruktuře pro elektromobily. Ta je podle něj daleko od ideálu a brání širšímu rozšíření elektromobility.

Velká Británie i EU usilují o zlepšení infrastruktury pro nabíjení. Do roku 2030 je potřeba 6,8 milionu veřejných nabíjecích bodů v EU, což představuje masivní nárůst oproti současnému stavu. Kromě fyzické infrastruktury je důležitá i transparentní cenotvorba a modernizace energetické sítě.

Závěrem

Infrastruktura se musí zjednodušit pro běžné řidiče. Technologie pro plánování nabíjení a dostupnost nabíjecích stanic se musí zlepšit. Problémy s nefunkčními stanicemi se týkají i řidičů v České republice. Elektromobily představují ekologickou alternativu, ale jejich rozšíření závisí na adekvátní infrastruktuře. Zkušenosti Keitha Bayse ukazují, že cesta k elektromobilní budoucnosti ještě zdaleka není u konce.

Foto: Shutterstock, zdroj: GBNews

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *