Elektromobilita je na vzestupu a s ní i mnohé mýty, které kolují mezi jejími odpůrci. Jedním z nich je tvrzení, že nabíjení elektromobilů je zdlouhavé, drahé a nepraktické. Jaká je ale skutečnost? Moderní technologie přinášejí taková řešení, která tento argument výrazně oslabují.
Elektromobil se dobíjí sám, zatímco vy spíte
Mnoho lidí se stále domnívá, že pro běžné používání elektromobilu je nutné neustále hledat nabíjecí stanice. Realita je však jiná. Většina majitelů elektromobilů začíná svůj den tím, že jednoduše nastoupí do auta a vyjedou, aniž by vůbec přemýšleli o stavu baterie. Důvod je prostý – elektromobil se dobíjí během noci doma. To umožňuje zařízení zvané WallBox, které je umístěno například v garáži. Toto chytré zařízení dokáže vůz nabít rychle, efektivně a bezpečně, takže ráno je baterie připravena na maximální výkon.
Navíc WallBoxy nabízejí řadu praktických funkcí, jako je třeba možnost sledování a kontrolování procesu nabíjení na dálku pomocí mobilní aplikace. Uživatele tak mají kontrolu nad dobíjením, mohou například nastavit čas začátku nabíjení podle nízkých tarifů za elektřinu nebo upravit rychlost nabíjení podle svých potřeb.
Dlouhý dojezd znamená méně starostí s dobíjením
Moderní elektromobily, jako například Volkswagen ID.7, již dnes dosahují dojezdu až 700 km. To je více než dost na celý den jízdy po městě, nebo dokonce na delší výlet mimo město. Na rozdíl od vozů se spalovacími motory, které vyžadují pravidelné návštěvy čerpací stanice, elektromobil se dobíjí přímo tam, kde parkuje – a to většinou přes noc. Pokud byste přesto museli na delší cestě zastavit a dobít, rychlé nabíjecí stanice dokážou baterii doplnit do 80 % kapacity během pouhých 30 minut. Tedy asi tak dlouho, jak trvá krátká zastávka na odpočívadle.
Nabíjení doma versus veřejné stanice: Kde skutečně ušetříte?
Jedním z nejčastějších argumentů proti elektromobilům je údajně vysoká cena za jejich nabíjení. To však záleží na tom, kde a jak často dobíjíte. Největší výhodu přináší domácí nabíjení. Pokud totiž dobíjíte elektromobil doma během nočních hodin, můžete využít nižší sazbu za elektřinu v rámci tarifu D27d. Cena se v tomto případě pohybuje mezi 2 až 3 korunami za 1 kWh. Při průměrné spotřebě 15 kWh na 100 km vás tak 100 kilometrů jízdy vyjde zhruba na 50 korun. Pro srovnání, u vozu na fosilní paliva byste za stejnou vzdálenost zaplatili několikanásobně více.
Pokud však musíte nabíjet na veřejných stanicích, náklady mohou výrazně vzrůst. Zatímco na běžných veřejných nabíječkách stojí 1 kWh kolem 8 korun, u rychlonabíječek se cena může vyšplhat až na 17 korun. V takovém případě jsou už náklady na jízdu srovnatelné s tradičními palivy. Proto je klíčové optimalizovat, kdy a kde elektromobil nabíjíte – nejlepší volbou zůstává domácí nabíjení, případně nabíjení v místě zaměstnání, pokud tuto možnost máte.
Budoucnost nabíjení: Chytré systémy a možnost si přivydělat
Další rozvoj elektromobility přinese nejen nové modely vozidel, ale také chytré technologie, které ještě více usnadní život majitelům elektromobilů. Již nyní existují plány na systémy, které by umožnily zpětný prodej energie z baterie elektromobilu zpět do sítě v době špiček. Tím by se majitelům vozů otevřela nová možnost, jak si přivydělat, když vůz právě nepoužívají. V praxi by to znamenalo, že elektromobil, který přes den stojí v garáži, se stane malou mobilní elektrárnou.
Elektromobilita šetří čas i peníze
I přes často opakované obavy a pochybnosti je realita taková, že elektromobily přinášejí nejen ekologickou, ale i finanční výhodu. Díky možnosti dobíjet vůz doma, často během levnějších nočních hodin, a díky nízké spotřebě energie, vyjde každodenní provoz podstatně levněji než u vozů se spalovacím motorem. Navíc doba strávená čekáním na dobití je srovnatelná, a v některých případech dokonce kratší, než je tomu u tankování. Elektromobily nejsou jen technologickou novinkou, ale především praktickou volbou, která dává smysl nejen ekologicky, ale i ekonomicky.