18/10/2025

Možná už jste si také všimli toho, že čínské automobilky vzaly evropský, tedy i tuzemský, trh útokem. Valí se sem jeden model s konvenčním spalovacím či elektrickým motorem za druhým a je jen otázkou času, kdy se to začne dramaticky podepisovat na prodejích evropských automobilek.

Opravdový krok vpřed

Ty tak dobře ví, že musí rychle inovovat a přijít s něčím, co zájem o jejich modely posune opět vpřed. Skvělý příklad teď představil Mercedes, jehož prototyp slibuje skutečně zajímavé kousky.

Zatím je vše ve fázi konceptu s názvem Vision Iconic, což je samo o sobě nesmírně zajímavé vozidlo, a to především vizuálně. Ta opravdová revoluce ovšem spočívá v jeho speciálním laku, který by měl samovolně dokázat získat energii ze slunce na ujetí desítek tisíc kilometrů.

Solární panely už jsou dnes standardní součástí výrobních hal i rodinných domů, kde se starají o získávání velké části spotřebované energie. Je vlastně otázkou, proč s tím někdo nepřišel dříve i pro automobily, kde se něco takového přímo nabízí. Je třeba si totiž uvědomit, že auta velkou část času stojí venku. Proč tedy v této době nenasávají sluneční svit, který se potom může přetavit do energie pro jízdu?

Potřebné technologie tu jsou, jen je poskládat dohromady tak, aby to bylo použitelné, uživatelsky pohodlné a také pohledné. Právě poslední bod byl dost možná největším problémem, jelikož v minulosti už se pokusy o solárně poháněná vozidla objevily. Jenže všechny vypadaly naprosto příšerně.

Velký potenciál do budoucna

To ale není případ Vision Iconic od Mercedesu. Tato automobilka totiž přišla se speciálním fotovoltaickým povrchem, který má v podstatě podobu laku. Sestává z nanočástic, jež umožňují to, aby se 94 % slunečního svitu dostalo až k solární vrstvě, která není přímo viditelná.

Fotovoltaická vrstva má přitom sama o sobě vrstvu pouhých 5 mikrometrů. Je ale velmi potentní. Dle testů Mercedesu by se v ideálních podmínkách měla postarat o výrobu energie až na 20 tisíc kilometrů ročně. V evropských podmínkách se pak hovoří o čísle nižším, ale stále slušném, a to kolem 12 tisíc kilometrů.

Čtěte také: Nové nařízení v Rakousku je hodně divoké. Dostanete pokutu 50 tisíc a seberou vám auto

Zbytek potřebné energie by se potom dal dobít standardně, jak je dnes u elektromobilů zvykem. Je však třeba si uvědomit, že je to teprve začátek, kdy tato technologie má značný potenciál ke zlepšování se do budoucna. Nakonec by to mohlo dopadnout tak, že auta budou drtivou většinu energie čerpat právě ze solárního záření.

Foto: Mercedes, zdroje: Top Gear, Carexpert

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *