16/09/2024

Ceny v obchodních řetězcích v České republice začínají být opět jedním z hlavních témat. Sice se zastavilo prudké zdražování, kdy lidé měli pocit, že se ceny navyšují prakticky každý týden, ovšem to neznamená, že se situace nějak zvlášť zlepšila. Cenová hladina se totiž ustálila nepříjemně vysoko.

Jednoznačné srovnání

Pakliže by tomu tak bylo všude, pravděpodobně by se nedalo dělat nic, než se s tím smířit. Jenže tak tomu není, zákazníci v Polsku a v Německu totiž nakupují výrazně levněji. Obzvlášť zarážející je to právě v případě Německa, kde mají lidé přibližně trojnásobné příjmy. Přesto si potraviny nakoupí levněji.

Vždy je dobrý nějaký konkrétní příklad s konkrétním obchodem, ideálně potom srovnání ceny toho samého produktu v německém a českém obchodě. Přesně to teď provedl majitel cukrárny Café Dlask, který srovnal cenu droždí v Kauflandu v Německu a v České republice.

Jde přitom o stejnou značku zboží a srovnání proběhlo v jednom dni. Zatímco pekařské droždí v Česku vyšlo na 11,50 Kč, v Německu byla cena 3,75 Kč. Tam bylo vybaveno žlutou cenovkou, která značí určitou výhodnost akce. Není však jasné, zda jde o dočasnou slevu nebo permanentní označení levné potraviny.

Nákupní košík v českém Kauflandu vyjde podstatně dráže než třeba v Německu ve stejném obchodě.

Pořádná cenová přirážka

V Německu však příliš nefrčí vysoké slevové akce, jelikož tam jsou potraviny poměrně levné i standardně. Pokud šlo o slevu, dosahovala by maximálně 30 %. I pokud toto zohledníme, dojdeme k závěru, že droždí v Česku je minimálně jednou tak drahé. Zkrátka za stejný produkt zaplatíte o 100 % navíc.

Čtěte také: Tak už dost. Velký obchodní řetězec zase prodával kompletně prolezlé maso. Češi ho kupovali ve velkém. A mají polízanici

Tohle přeci není normální. Jde o základní potraviny a oni nám to tady takhle napálí. Požaduji, aby okamžitě zlevnili a ještě nám vrátili peníze. Co škody tady tyhle řetězce napáchaly, to už stejně nikdo nespraví,” míní paní Lucie z Prahy, která má nakupování v Kauflandu plné zuby. Bohužel nemá příliš alternativ a ani čas, aby jezdila nakupovat do Německa. Doufá proto, že v dohledné době přijde na tuzemský trh nějaká zásadnější konkurence, jako je například polská Biedronka. “Jedinou cestou je větší konkurence nebo nějaká státní regulace. Lidé tohle už trpět nebudou.

Ve stejné době se také ukazuje, jak moc je to u nás přešvihnuté s cenou oblíbeného piva Plzeň. Jak upozornil server Mix24.cz, v Německu koupíte láhev za 18 korun, zatímco v tuzemsku je to o deset korun více.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *