Je až s podivem, jak problematické potraviny a nápoje se smí v České republice legálně prodávat. V tomto případě totiž nejde o to, že by někdo pochybil a například změnil ve schválené potravině deklarované složení. Nikoliv, tady se zcela regulérně prodává nápoj se složením, které odborníky nenechává chladnými. Bohužel se ukazuje, že ho konzumují hlavně děti, což z toho dělá opravdový problém.
Pořádná porce
Je docela možné, že jste o tomto nápoji nikdy neslyšeli. Potom vás zřejmě překvapí, že se prodává v obrovském množství a na některých místech může být klidně i vyprodaný, jelikož výrobce nestíhá dodávat, jaká je po něm poptávka. Říkáte si, že o něčem takovém jste museli slyšet. Ale ne, pokud patříte ke střední a starší generaci, je skutečně možné, že vás to zcela minulo. Jde tu totiž o přesně cílený marketing, který neuvidíte v televizi nebo novinách, ale který se šíří prostřednictvím nejrůznějších youtuberů, ať už zahraničních nebo českých. Těm je všechno jedno a klidně za úplatu šíří, jak je tento nápoj skvělý a že by si ho měli kupovat všichni.
Řeč není o ničem jiném než o energetickém drinku Prime, který vzal Českou republiku doslova útokem. Ještě před pár měsíci o něm takřka nikdo neslyšel, jenže potom ho najednou začali pít všichni, kdo mají nějaký vliv. A začali o tom mluvit. Jak už se dříve ukázalo, tato reklama, která často ani není označena, působí nejsilněji a je neuvěřitelně rychlá.
První varování přišlo kolem loňských Vánoc, a to ze škol, kde učitelé začali hlásit, že žáci pijí Prime skutečně ve velkém a že to bohužel má neblahý vliv na jejich chování či soustředění. Ono není divu, pokud si někdo dá tento nápoj, dostane do sebe obrovské množství kofeinu a dalších látek. V tomto drinku je ho šestkrát více než v Coca Cole, čtyřikrát více než v kávě espresso a dvakrát více než v už tak silném Red Bullu, který se navíc prodává v menším balení.
Musí přijít zásah
To však není všechno. Prime obsahuje kvanta dalších látek, které jsou obrovskou zátěží pro organismus. Mimo jiné je to nějakých 700 miligramů draslíku, což je skutečně pořádná porce. Jsou to velká čísla i pro dospělé, ovšem nápoj zcela nepochopitelně cílí na mládež. Té se líbí především veškerý ten marketing okolo, ale už příliš nevnímá škodlivost takového produktu.
“Nechápu, že se něco takového může v Česku mládeži prodávat. Mělo by na tom být velkým písmem napsáno, jak moc je to závadné a navíc bych to prodával až od 18 let,” říká pan Michal Koráb, který se obává, aby si jeho ratolesti něco takového nekupovali. Dnes přitom není rozdíl, když si koupí třeba čokoládu nebo něco takového.
Čtěte také: Do Česka dorazilo prudce závadné ovoce. Prodává se všude. Hlavně ho nejezte, jinak to pořádně slíznete
V některých zemích je přitom prodej energetických nápojů regulován. Začíná se mluvit o tom, že by se mezi ně měla zařadit také Česká republika, jinak by to totiž mohlo dopadnout špatně. Věková hranice pro prodej těchto drinků by mohla být nastavena alespoň na šestnáct let.
Foto: Shutterstock