Ceny pohonných hmot na tuzemských čerpacích stanicích se ustálily na poměrně vysokých hodnotách. Přestože cena samotné ropy klesla, benzin a nafta už nezlevnily tak, jak by se dalo očekávat. Nový normálem je tedy částka kolem 40 korun za litr, nad čímž už se nikdo příliš nepozastavuje.
Pěkně vám to spočítají
Jak rychle se to ale může měnit, to ukázala nedávná energetická krize, kdy ceny překročily padesát korun za litr a navíc hrozilo, že budou šplhat až někam ke stokoruně. Bylo bráno jako velký úspěch, že se tomu podařilo zamezit. Běžný člověk by to jistě nerad opakoval.
Jenže aktuálně se chystá plán na úrovni Evropské unie, který může pohonné hmoty přesně tímto způsobem zdražit, a to navíc zbytečně a uměle. Jde o zavedení emisních povolenek na paliva, přičemž už existují předběžné propočty toho, o kolik by měly benzin a nafta zdražit.
“Proč vyvolává takový údiv, že pohonné hmoty mají zdražit o 10 až 15 Kč/l, aby byly plněny emisní cíle Green Dealu?” ptá se například Lukáš Kovanda s odkazem na všechny experty, kteří zavedení těchto povolenek bagatelizují a tvrdí, že to přinese jen nevýznamné zdražení.
Jak Kovanda upozorňuje, jde tady o chtěný efekt. “Podle logiky Green Dealu v současnosti motoristé vypouštějí emise, které poškozují životní prostředí, aniž by plně nesli náklady s tímto poškozováním spojené,” uvedl ekonom s tím, že řidiči vozidel se spalovacím motorem si tyto negativní externality budou muset zaplatit, a to právě ve zvýšené ceně pohonných hmot.
Bude to tvrdá rána
Je ovšem rozhodně k diskuzi, zda už toto znevýhodnění náhodou neplatí v podobě spotřební daně, která je na benzin a naftu uvalena a která v kombinaci s DPH dělá přibližně polovinu z celkové ceny.
“Vědci spočetli, že zdražení musí být v pásmu od 10 do 15 Kč/l, aby byly externality internalizovány, aby se tak plnily cíle Zeleného údělu,” komentuje to Kovanda. Tím pádem bychom se dostali do cenového pásma někde od 50 do 55 Kč, pokud by se vycházelo ze současné situace na trhu.
Čtěte také: Řidičský průkaz skupiny B mění pravidla. Nově ho využijete jen na některá auta
Jde vlastně o další skrytou dotaci pro elektromobily. Jejich nákup je různým způsobem zvýhodňován, zatímco nákup a provoz vozů se spalovacím motorem je naopak znevýhodňován, a to ještě daleko před rokem 2035, kdy má přijít jejich zákaz. Nutno říct, že přesně toto je velmi efektivní způsob, jak donutit provozovatele starších spalovacích vozů, aby se jich vzdali a přešli na elektrický pohon.
Foto: Shutterstock