23/11/2024

Těžko věřit tomu, co se aktuálně v Bruselu odehrává. Jde o další zoufalý krok úředníků, který bohužel schytají běžní občané, a to i ti v České republice, jelikož nemáme žádnou šanci se z těchto nařízení a opatření vymanit. Došlo totiž k uvalení cel na levná čínská vozidla, konkrétně ta s elektrickým pohonem.

Co to zase vymysleli?

Vše je třeba zasadit do kontextu. Evropská unie se rozhodla, že od roku 2035 nebude možné vyrábět a na zdejším trhu prodávat vozidla se spalovacím motorem. Už to vyvolalo obrovskou bouři, protože podle expertů na to není připravena infrastruktura ani peněženky zákazníků. Jediná povolená elektroauta jsou totiž podstatně dražší.

Na to padaly argumenty, že vývoj přeci povede k tomu, že se technologie elektromobilů bude zlevňovat a spolu s ní i koncový produkt. To se nakonec skutečně děje. Zejména v Číně dnes dokáží elektrovozy produkovat poměrně levně, a to ve velmi slušné kvalitě. Jenže co se nestalo. Tento velmi konkurenceschopný produkt začali vyvážet do Evropy. A zdejší automobilky včetně mladoboleslavské Škody Auto mají náhle problém. Nedokáží mu totiž vytvořit adekvátní konkurenci.

Zákazníkům je přitom vcelku jedno, zda si koupí Škodovku nebo elektrické vozidlo čínské provenience od automobilky, o které dosud neslyšeli. Hlavně, že bude odpovídat poměr ceny a výkonu, což se v tomto případě děje měrou vrchovatou. Prodeje čínských vozů rostou v Evropě velmi rychle, a to právě na úkor místních prodejců. A těm navíc padají ještě prodeje v samotné Číně, protože tam už o jejich vozy také logicky není žádný zájem.

Auta se brzy prodraží

A co udělala Evropská unie? Jednoduše na čínská auta uvalila cla, která budou dosahovat až 38 %. Včetně různých dalších poplatků mohou přitom dosáhnout takřka až 50 % z ceny vozidla. Nejvíce to přitom odnesla automobilka SAIC, která vyrábí v Česku velmi oblíbená auta pod značkou MG. Ta se tu prodávají jako po másle, včetně těch elektrických. Brzy však pořádně zdraží. Cla vstupují v platnost od 4. července 2024, tedy za necelý měsíc.

Brusel dnes v podstatě lidem v EU zakázal levná elektroauta. Čína teď bude říkat, že EU jedná v rozporu s cílem snižovat globální emise CO2. A pokud elektrovozy opravdu emise snižují – jak tvrdí sama EU -, bude mít Čína vlastně pravdu. Další fiasko Green Dealu,” komentoval to ekonom Lukáš Kovanda.

Čtěte také: Nejhorší benzinky v Česku. Pokud tady natankujete, odděláte si šmahem auto

Některé čínské automobilky podle všeho s evropskými úřady spolupracovaly a vymohly si o něco nižší cla. Například Geely, pod které spadá i švédské Volvo, bude platit 20 % a největší světová automobilka BYD dokonce jen 17 %. To celé přitom budí pochybnosti o tom, proč se tu měří dvojím metrem.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *