24/11/2024

Menstruace je přirozenou součástí života každé ženy, avšak ne všechny si mohou dovolit kvalitní hygienické pomůcky. Menstruační chudoba je palčivý problém, který postihuje každou desátou ženu v Evropě. Tato situace je alarmující, neboť nedostatek adekvátních menstruačních pomůcek ženám brání chodit do školy, práce a účastnit se běžného života. Užívání provizorních řešení, jako je vata či látky ze starého oblečení, ohrožuje jejich zdraví.

Tesco pomáhá ženám: Menstruační chudoba musí být řešena

Řetězec Tesco se rozhodl aktivně přispět k řešení tohoto problému. Od 21. května snižuje ceny dámských hygienických potřeb vlastní značky o hodnotu DPH. Tento krok má inspirovat další obchodníky a otevřít celospolečenskou diskuzi o menstruační chudobě. „Doufáme, že tímto budeme inspirovat i další,“ uvedla Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco Česká republika.

Tesco jde příkladem: Nabídka platí do konce roku

Od roku 2007 umožňují právní předpisy EU členským státům snížit DPH u dámské hygieny. Tesco se jako první velký řetězec v Česku rozhodlo přistoupit k tomuto kroku a jít ostatním příkladem. Akce potrvá od 21. května do 31. prosince 2024 a týká se výrobků vlastní značky. Tento krok nejenže snižuje finanční zátěž pro ženy, ale také vysílá důležitý signál ostatním firmám a organizacím.

Vláda a parlament: Nepodpora zatím přetrvává

Česká ženská lobby a další organizace dlouhodobě usilují o snížení DPH na dámské hygienické potřeby. Poslední žádost o zahrnutí tohoto opatření do konsolidačního balíčku byla vládou a parlamentem zamítnuta. „Tato skutečnost ukazuje, jak souvisí rozhodování s nedostatečným zastoupením žen ve vládě a parlamentu,“ komentuje Marta Smolíková z České ženské lobby.

Foto: Shutterstock

Tesco pomáhá i jinak: Spolupráce s potravinovými bankami

Tesco se snaží na problém menstruační chudoby nejen upozornit, ale i aktivně pomáhat. Pro své zaměstnankyně, které tvoří 73 % personálu, poskytuje od října 2023 menstruační pomůcky na toaletách zdarma. Kromě toho pravidelně spolupracuje s Českou federací potravinových bank. Dvakrát ročně se zapojuje do Sbírky potravin s cílem poskytnout základní potraviny a drogerii lidem v nouzi. Potravinové banky distribuují i hygienické vložky od státu a výrobců, ročně jich rozdají 2-3 miliony kusů.

Menstruační chudoba: Společný boj

Menstruační chudoba je v moderní společnosti 21. století nepřijatelná. Způsobuje ženám fyzické, psychické i emocionální problémy a vyřazuje je z běžného života. Je potřeba o tomto tématu mluvit a hledat systémová řešení. Krok společnosti Tesco je důležitým signálem a impulsem pro další firmy, organizace i jednotlivce, aby se k úsilí o dostupnost menstruačních pomůcek pro všechny ženy přidali.

Tesco tak nejenže pomáhá ženám přímo, ale také otevírá důležitou diskuzi na celospolečenské úrovni. Jejich iniciativa ukazuje, že i velké korporace mohou hrát klíčovou roli v boji proti menstruační chudobě a inspirovat ostatní k podobným krokům.

Foto: Shutterstock, zdroj: Tesco

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *