24/11/2024

Pro většinu lidí jsou jejich úspory v bance jedním z nejcennějších aktiv, kterými disponují. Je to dáno i situací v České republice, kde klienti nejsou příliš zvyklí investovat a raději své prostředky drží na obyčejných bankovních účtech, kde jim sice postupně ztrácí na hodnotě, ovšem oni mají jistotu, že o ně nepřijdou.

Není to o bance, ale o klientovi

Tato jistota se ale může rozplynou doslova v několika vteřinách, jak ukazují případy z posledního roku, kdy takto z českých bankovních kont zmizely prostředky za miliardy korun. Jejich původní majitelé už je nikdy neuvidí a jen těžko si představit obrovsky složité osudy, které za jednotlivými případy ve skutečnosti jsou.

V první řadě je třeba říct, že na vině v žádném případě nejsou banky, ze kterých prostředky zmizely. Naopak, v České republice fungují na velmi profesionální úrovni a zejména ty největší, jako je Česká spořitelna, Komerční banka nebo ČSOB, implementují nové a nové bezpečnostní mechanismy. Je prakticky nemožné, aby peníze z účtu zmizely bez vašeho přičinění. A i když uděláte nějakou tu chybu, je docela možné, že systém banky vyhodnotí následné transakce jako podezřelé a zablokuje je.

Pokud by tomu tak nebylo, řešili bychom tu problém násobně větších rozměrů. Reálně tu jde o to, co nakonec tím sítem přeci jen proteče. Obvykle jsou to důsledky toho, že lidé naletí organizovaným skupinám na jejich báchorky o tom, že musí někam vyplnit své přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, popřípadě mají provést se svými prostředky nějaký úkon, jelikož hrozí jejich zcizení. Jenže když uposlechnou, o peníze přijdou reálně, přičemž předtím jim nic nehrozilo.

Jednou mi takhle volalo číslo, které se na mobilním telefonu tvářilo jako že je z České spořitelny. Dodnes nevím, jak to udělali, ale řekli mi, že se někdo pokouší vyvést peníze z mého účtu, a ať se přihlásím pod odkazem, který mi posílají. Pochopitelně jsem se lekla a poslechla,” říká paní Kristýna z Karlových Varů.

Foto: Shutterstock

Peníze jsou pryč

Sama přitom nepatří mezi klienty, kteří by měli být primárně ohroženi. Své finance spravuje obezřetně a nemá problém s ovládáním svého bankovnictví na mobilu nebo počítači. “Ta stránka vypadala velmi profesionálně, ale už když jsem vše vyplnila, a objevila se nějaká chyba, říkala jsem si, že je to divné,” vysvětluje podvedená klientka.

Nakonec se ukázalo, že z banky nikdo nevolal a přihlašovací stránka byla falešná. Šíbři už ale měli její údaje a nakonec to skončilo ztrátou desítek tisíc korun, které měla dotyčná na běžném účtu. A to banka ještě nějaké další transakce zablokovala. Peníze, které odešly, však již zmizely v nenávratnu.

Čtěte také: Česká spořitelna spouští velkou novinku. Češi jsou nadšení, přesně to tady chybělo

Bohužel jde momentálně o velmi častou a úspěšnou metodu, jak z lidí vylákat údaje k jejich účtu. Je to neuvěřitelné, ale tuzemští operátoři skutečně umožňují takovou manipulaci s čísly, že se nějaký hovor může tvářit jako z vaší banky, i když je prováděn kdovíodkud. To samo o sobě zvedá důvěru na maximum, nehledě na to, že i další kroky jsou z hlediska podvodníků zpracovány profesionálně.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *