16/09/2024

Ačkoliv se elektromobily propagují hlava nehlava, odborníci již dlouhou dobu upozorňují na mnoho potenciálních způsobů, které může masivní rozšíření vozů na elektrický pohon způsobit. Předně je to především nedostačující infrastruktura.

Je to velké omezení

Ostatně, v některých německých městech už se na nějakou dobu omezovala možnost dobíjení elektromobilů, a to v případě přetížení sítě. A to těchto vozidel jezdí stále relativně málo. Představte si, jak to bude vypadat, až jich bude více.

Ostatně samotná představa, jak se budou tato auta dobíjet například na sídlištích, kde je problém najít parkovací místo, natožpak do budoucna nějaký ten kabel, navozuje mnohým úsměv na tváři, byť ve skutečnosti je to smutné. Už teď jsou někdy k vidění kabely z oken vedoucí až k automobilu před bytovým domem. Zatím je to spíše kuriozita, ale brzy to bude realita. Jestli toto potom nepřetíží síť? A jak se to vlastně bude případně regulovat?

Obhájci nového pohonu argumentují tím, že stejně se bude využívat dominantně profesionálních dobíjecích stanic, jako je tomu dnes v případě čerpacích stanic. Jak se ale ukazuje v zahraničí, ani to není tak jednoduché.

Ve Spojených státech amerických jsou s elektromobilitou přeci jen napřed a mají zde již, na rozdíl od Evropy, vybudovanou skutečně masivní síť dobíjecích stanic. Jenže ani to nestačí, a to při faktu, že elektromobilů na tamějších silnicích nejezdí ani pět procent.

Byl proto spuštěn nový program zvaný Congestion Reduction Pilot, který vám reguluje možnosti dobíjení. Aktuálně je to tak, že si vůz můžete dobít pouze do 85 % kapacity baterie. To je obvykle nejrychlejší a zbylých 15 % je už potom pomalejších. Provozovatelé dobíjecích stanic pak nemají zájem, aby si tam lidé dobíjeli do plna a zbytečně blokovali místo.

Přijdete o pohodlí

Tento program aktuálně běží hlavně v Kalifornii. Jakmile tedy dosáhnete pětaosmdesáti procent kapacity baterie, nabíječka přestane dobíjet a vám přijde zpráva, abyste urychleně opustili místo. Na to máte 10 minut. Pakliže to nestihnete, budou vám účtovány poplatky za nadměrné blokování místa.

Tomu tedy říkám komfort. A nepochybuji, že se to časem dostane i k nám, dost možná v horší podobě, protože tady je infrastruktura opravdu bídná. Je to jen další argument, proč ponechat možnost koupit si i vůz se spalovacím motorem,” říká František Boura, který je automobilovým expertem.

Čtěte také: Kdo si zafixuje cenu energií, udělá velkou chybu. Zaplatí totiž mnohem více, než by musel

Zastánci elektromobilů často argumentují tím, že si klidně udělají delší zastávku pro dobití a že jim to vůbec nevadí. Člověk by ale v takovém případě počítal s tím, že si bude moci zcela naplnit kapacitu baterie. Jen tak totiž využije plný dojezd vozidla. Takto bude nucen dělat více zastávek, jelikož reálný dojezd vozu pohybujícího se dálniční rychlostí stále není ideální. I ta moderní elektro auta dojedou maximálně kolem 300 kilometrů. Takto ale ještě méně.

Foto: Shutterstock, zdroje: Electrek, Ford Authority

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *