Finanční situace domácností v České republice se neustále zhoršuje, což už není dáno ani tak externími faktory, které nás sužovaly v minulých letech, nýbrž snahou státu získat do své pokladny více prostředků. To se projevuje na jedné straně úsporami a na straně druhé potom novými povinnostmi pro daňové poplatníky.
Může se to prodražit
Vše se přitom ukazuje postupně, takže to vypadá, že nové poplatky, případně zkrouhnuté příspěvky nikdy neskončí. Změnilo se toho opravdu hodně, a to nejen v rámci konsolidačního balíčku. Češi teď například zjišťují, že si pořádně připlatí i za provoz auta, které má dnes skoro každý. Mnohé domácnosti pak vlastní třeba dvě vozidla, což už je potom významný zásah do rozpočtu.
Je tu totiž velká novinka v rámci povinného ručení, která rozhodně nepotěší. Rokem 2024 totiž skončila možnost uzavřít toto povinné pojištění s limitem 35 milionů korun. Ten má v případě nutnosti pokrýt jakékoliv škody, které byste s vaším vozem způsobili, ať už by to bylo na majetku nebo na zdraví.
Lidem přitom obvykle připadalo, že limit ve výši 35 milionů je moc vysoký a naopak se často pojišťoven doptávali, zda by nebylo možné ho snížit. Inu, nebylo a teď Evropská sjednotila pravidla, kterými se musí členské státy řídit. Výsledek je jasný. Novým minimem už je 50 milionů korun. Alternativně si ale můžete krytí navýšit i na 100 milionů korun, přičemž podle odborníků to stojí za zvážení.
Vyšší krytí se vyplatí
“Škoda na majetku se sice také navyšuje, ale z tohoto páru jednoznačně tahá za kratší konec. Majetkové škody jsou sice častější, třeba nedobrzdíte na přechodu nebo zapomenete dát přednost, ale pořád jsou to malé škody,” říká k tomu expert na povinné ručení Martin Daneš. “I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku.“
Důvody jsou zkrátka jasné. Teoreticky můžete při vámi způsobené nehodě vážně zranit několik osob, kterým potom bude muset pojišťovna vyplácet náhradu ušlého zisku, jelikož nebudou schopny například pracovat.
Čtěte také: Kdo vlastní starší auto, pořádně si připlatí. Byly zavedeny nové poplatky a sazby
Pakliže máte povinné ručení s limitem 35 milionů korun, znamená to pro vás, že ho budete muset navýšit, což ovšem nebude zadarmo. Pochopitelně si za to připlatíte, přičemž pojišťovny by vás s potřebou úpravy smlouvy měly kontaktovat.
Foto: Shutterstock