Škoda Felicia slaví 25 let

1998 Škoda Felicia
“1998 Škoda Felicia” by harry_nl is licensed under CC BY-NC-SA 2.0
Zdroj: Flickr.com

Tento vůz se stal absolutní legendou a zároveň je symbolem porevolučního vývoje v českém automobilovém průmyslu. Právě fúze Mladoboleslavských závodů Škoda Auto v rámci koncernu Volkswagen se výrazně projevila na konečné specifikaci vozu a zahájila cestu největší české automobilky mezi světové lídry v oblasti automotive.

Legendární vůz jménem Felicia

Stejně jako trabant (Německo) nebo žigulík (Rusko) má i Česká republika své legendární auto, které “vydrží snad vše.” Příběh automobilové analogie NOKIA 3310 se začal psát v roce 1991, kdy se s modelem Felicia počítalo jako s nástupcem neméně populární Škody Favorit.

Vůz to byl vpravdě revoluční především využítím progresivních technologií. Jako první české auto nabízel ve výbavě ABS, airbagy (včetně spolujezdce a později i bočních airbagů) a posilovač. Konstruktéry zajisté zaujme i to, že šlo o první vůz navrhovaný pomocí dnes již běžně používaných technologií – CAD systémů, FEM výpočtů a virtuálního prototypingu.

Fúze s Volkswagenem

Původní návrh se od toho finálního značně lišil, a to nejen designem, ale také použitými technologiemi. V zásadě se mělo původně jednat pouze o “faceliftovaného favorita”, který se podle mnohých nemohl rovnat konkurenci ze západních zemí, která s otevřením volného trhu v Československu mohla na tento segment proniknout.

Na začátku 90. let se Škoda potýkala s finančními problémy. Nakonec vstoupila do gigantického koncernu Volkswagen s tím, že se výrobě Felicie budou podílet o noví, němečtí kolegové. Výsledkem se stal vůz, který byl vůči jeho současníkům konkurenceschopný ve všech ohledech. Vyráběla se v letech 1994 – 2001.

25 let na českých silnicích

Felicie bylo vyrobeno téměř 1,5 milionu kusů a stala se tak ve své době nejpoužívanějším českým automobilem. Dokonce i 10 let po ukončení výroby byla nejčastějším vozem na českých silnicích. Využívali ji nejen civilní uživatelé, ale i policie či hasiči.

Její kult zřejmě jen tak nevyhasne. Konají se srazy majitelů, na internetu je rozsáhlá komunita nadšenců a někteří majitelé s nimi provádějí bláznivé expedice či tuningové úpravy.

A nestojí náhodou v garáži i vám?

Zdroj: Wikipedia.org

David Břach

Rád pracuji s informacemi a ještě raději se o ně podělím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.